کیانی رحیمی:

بازآفرینی بافت تاریخی شیراز نیازمند حرکت همه جانبه است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: بافت تاریخی فرهنگی شیراز در طول زمان دستخوش فرسودگی عمده قرار گرفت و امروز باز آفرینی آن نیازمند حرکت همه جانبه است.

مصطفی کیانی رحیمی با بیان اینکه بافت تاریخی شهر شیراز یکی از منحصر به فردترین بافت‌های شهری باقی مانده از دوران ایران کهن ایران است، گفت: این بافت به واسطه ساختار شبکه معابر و سلسله مراتب شهری، کاملا نظام‌مند شکل گرفته و حفظ شده و محلات مختلف براساس نوع زندگی ساکنین آن ایجاد شده است.

او ادامه داد: با نگاهی کنجکاوانه به بافت تاریخی در می‌یابیم که در حرکتی دو سویه، این بافت محل رشد و شکوفایی فرهنگ غنی و جهانی شیراز شده و علما، شاعران، هنرمندان و اندیشمندلت بی شماری را در بستر خود به تعالی رسانده و هم‌اینان به گسترش فرهنگ اصیل شهر شیراز کمک کرده‌اند.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: پس از تغییرات رویکرد صنعتی و جایگزینی اتومبیل در مناسبات شهری و تسلط حرکت سواره بر پیاده، این بافت ارزشمند از چرخه رشد و تعالی خود باز ماند و دچار فرسودگی کارکردی و سپس در چرخه‌ای معیوب دچار فرسودگی کالبدی نیز شد. اگرچه متاسفانه این بافت از چرخه پیشرفت شهری خارج شد، اما با تغبیر نگاه شهرسازی به سوی توسعه درون زای شهری، بافت تاریخی) فرهنگی و مذهبی مجددا در مرکز توجهات قرار گرفت.

کیانی رحیمی خاطرنشان کرد: فرصت‌های بی شمار سرمایه‌گذاری در بافت به واسطه عقیده اندیشمندان، می‌تواند بستری برای معرفی فرهنگ اصیل و غنی شیراز به جهانیان باشد، چرا که به عقیده جامعه شناسان، شیراز نه تنها فرهنگ بلکه یک سبک زندگی است.

وی اضافه کرد: البته بافت تاریخی فرهنگی شیراز در طول زمان دستخوش فرسودگی عمده قرار گرفت و امروز باز آفرینی آن نیازمند حرکت همه جانبه است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در بحث کالبدی فرسودگی بناها، نقص در شبکه تاسیسات زیربنایی، نبود سیستم یکپارچه دفع فاضلاب که نیازی اساسی در راستای توسعه پایدار شهری است و …در بافت به چشم می‌خورد، گفت: در بعد فرهنگی و اجتماعی نیز متاسفانه به دلیل مشکلات مختلف، ساکنین اصلی بافت و مردم اصیل شیراز به کوچ از این بافت روی آوردند و جایگزین آنها، مهاجران و اتباع بیگانه شدند.

کیانی رحیمی همچنین مشکلات اقتصادی و زیست محیطی را در بافت مورد توجه قرار داد و گفت: اجرای طرح‌های باز زنده سازی و بازآفرینی بافت موجب بازگشت به بافت و یا ایجاد زمینه سکونت و اقامت در بافت شده است که گواه و شاهد این بازسازی و باز زنده‌سازی همین پهنه بین‌الحرمین، بافت پیرامونی، بازار وکیل و ثبت مجموعه زندیه و …است.

او همچنین یکی از عمده‌ترین مشکلات اجرای پروژه‌ها در بافت تاریخی را کمبود اعتبار دستگاه‌های متولی خدمات رسان به ویژه در مباحث زیرساختی ذکر کرد و گفت: با بهبود و ارتقای زیرساخت‌های شهری و نزدیک شدن سرانه به این خدمات شاهد افزایش ساکنین بافت خواهیم بود.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز، از مقامات عالی دولت خواستار پیش‌بینی بودجه در دستگاه‌های تخصصی ذی زبط مختص هزینه کرد در بازآفرینی بافت‌های تاریخی برای رشد و شکوفایی هرچه بیشتر بافت‌های تاریخی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار