روش‌های کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار

برای رعایت اصول صرفه‌جویی از انرژی در منزل کافی است به توصیه‌های ساده‌ای که در ادامه عنوان شده است عمل کنید.

راهکار ذخیره کردن انرژی در خانه و در هر محیطی این است که شما حواستان را جمع کنید و به محیط اطراف خود دقت داشته باشید. همچنین باید نکاتی را در نظر بگیرید و سعی کنید با رعایت کردن، آنها را به یک عادت در خودتان تبدیل کنید، اما به نظر شما راه‌های صرفه‌جویی در انرژی چیست؟

برای رعایت اصول صرفه‌جویی از انرژی در منزل کافی است به توصیه‌های ساده‌ای که در ادامه عنوان شده است عمل کنید:

 استفاده به‌موقع از ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی

فقط زمانی که لباس‌شویی پر از لباس می‌شود، اقدام به شستن کنید. هم لباس‌شویی و هم ماشین ظرف‌شویی انرژی زیادی را مصرف می‌کنند. پس هر وقت کامل شدند و داخل آنها پر از لباس یا ظرف بود، از آن استفاده کنید تا انرژی هدر نرود. 

 شستن لباس با آب سرد

مایع شوینده لباس و پودر‌های لباس‌شویی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با آب سرد بهتر کار می‌کنند. فقط زمانی از آب گرم استفاده کنید که نیاز به ضدعفونی است. با انجام این کار میزان زیادی از انرژی در طول سال ذخیره می‌شود هر شش ماه. فیلتر لباس‌شویی و نوار دور ماشین لباس‌شویی را بررسی کنید تا از اتلاف انرژی جلوگیری کنید. 

 تمیز نگه‌داشتن لوازم برقی

 همه لوازم برقی زمانی درست کار می‌کنند که فیلتر‌های آنها از آلودگی، گرد و غبار تمیز شده باشد. 

 باز نگذاشتن درِ یخچال

هرچقدر درِ یخچال فریزر در مدت زمان طولانی‌تری باز باشد، این وسیله باید انرژی بیشتری مصرف کند تا محیط داخل خودش را خنک نگه دارد. از اول تصمیم بگیرید از یخچال یا فریزر چه می‌خواهید و در آن را باز کنید تا انرژی هدر نرود. 

 تنظیم درجه حرارت یخچال و فریزر

درجه حرارت یخچال را در ۴۲- ۳۸ درجه فارنهایت و دمای فریزر را در ۰- ۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید. اگر یخچال شما حالت صرفه‌جویی در انرژی دارد، آن را فعال کنید. 

 بررسی نوار دور یخچال

برای جلوگیری از اتلاف انرژی در یخچال و فریزر نوار دور در یخچال و فریزر را بررسی کنید تا از اتلاف انرژی در این وسیله جلوگیری شود.

تنظیم درجه حرارت خانه

در زمستان و تابستان درجه حرارت خانه را روی ۲۰ درجه تنظیم کنید. همچنین در اتاق‌هایی را که استفاده نمی‌کنید ببندید تا خانه زودتر گرم یا سرد شود. 

 خاموش کردن لامپ‌های اضافه

 یکی از پایه‌ای‌ترین راهکار‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی این است که لامپ‌های اضافه را خاموش نگه دارید. ۹۵ درصد انرژی آنها از طریق گرما هدر می‌رود و ۵ درصد به نور می‌رسد. پس هر زمان لازمشان نداشتید، سریعاً آنها را خاموش کنید. به همه یاد بدهید که پس از خروج از اتاق چراغ‌ها را پشت سر خود خاموش کنند. 

 حمام کوتاه‌تر و خنک‌تر

مصرف آبگرمکن را با گرفتن یک دوش کوتاه‌تر و خنک‌تر کاهش دهید. تقریباً یک دوش آب، نیازمند یک و نیم گالن آب داغ در دقیقه است. اگر این مقدار را کاهش دهید، حدوداً ۳ هزار و ۶۵۰ گالون در سال ذخیره کرده‌اید. 

 خاموش کردن لوازم الکتریکی

بسیاری از اوقات لوازم الکترونیکی را آماده به کار نگه می‌دارید و آنها را به برق می‌زنید تا هر زمان که خواستید از آنها استفاده کنید، اما انجام این کار انرژی زیادی را هدر می‌دهد. مراقب تلویزیون، پرینتر و لوازم الکترونیکی اینچنینی باشید و هر زمان که لازم نداشتید، آنها را خاموش کنید. برخی لوازم حتی در حالت خاموش نیز کمی برق مصرف می‌کنند. 

 استفاده از ظروفی با اندازه مناسب برای پخت‌وپز

از ظرفی با اندازه مناسب برای پخت غذا استفاده کنید. اگر آب را در قابلمه‌ای بزرگ به جوش آورید، به مقدار زیادی انرژی گرمایی نیاز دارد. 

 استفاده از ماشین ظرف‌شویی به جای شستن با دست

ماشین ظرف‌شویی برقی انرژی زیادی را ذخیره می‌کند و باعث می‌شود شما هم کمتر خسته شوید. این ماشین ظرف‌شویی‌ها ۵ هزار گالن آب داغ کمتری در مقایسه با شست‌وشوی ظرف را با دست مصرف می‌کنند. حتماً پیش از قرار دادن ظروف در ماشین، روی آنها را با دستمال تمیز کنید و ماشین را تنها زمانی روشن کنید که پر شده است. 

 استفاده از دوش حمام مناسب

دوش حمامی را انتخاب کنید که آب کمتری را بیرون می‌ریزد. دوش حمام نباید فشار خیلی زیادی داشته باشد. دوش حمام با فشار آب معمولی، هم شما را تمیز می‌کند و هم آب کمتری مصرف خواهد شد. 

 استفاده از کاهش‌دهنده فشار آب روی شیر آب

از کاهش‌دهنده فشار آب روی شیر آب استفاده کنید. استفاده از آنها باعث می‌شود آب کمتری هدر برود و بیشتر آنها روی ظرف و دستانتان بریزد و به بیرون پاشیده نشود. 

 استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف

از لامپ‌های ال‌ای دی و سی اف ال با کیفیت استفاده کنید که انرژی بیشتری را ذخیره می‌کنند و مدت زمان طولانی‌تری سالم باقی می‌مانند. این لامپ‌ها بسیار مقرون به‌صرفه هستند و تا ۸۵ درصد نسبت به لامپ‌های معمولی در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنند پس لامپ‌های خانه را با لامپ LED تعویض کنید.

خرید وسایل برقی با برچسب مصرف A

لوازم برقی را بخرید که استفاده از انرژی در آنها بهینه است و فرقی ندارد این وسیله برقی هواکش باشد یا قهوه ساز در هر صورت باید انواع بهینه آن را از نظر مصرف انرژی انتخاب کنید. از لوازم خانگی استفاده کنید که برچسب مصرف انرژی A دارند. 

 خاموش کردن آبگرمکن در صورت خانه نبودن

اگر قرار است چند روز در منزل نباشید، حتماً آبگرمکن را خاموش کنید. آبگرمکن‌های مدرن بعد از روشن شدن سریع گرم می‌شوند و نیاز به مدت زمان طولانی ندارند.

منبع: روزنامه جوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
چهار کیلومتر آسفالت سالم تو مملکت نداریم همه شکسته همه چاله و چوله است یعنی وزیر راه و شرمساری چه میکنه با این کشور؟!!
آخرین اخبار