در آستانه عید سعید قربان، نگرانی ها نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو بیشتر می شود، هم استانی های عزیز توصیه های بهداشتی را جهت نگهداری دام و هنگام ذبح رعایت کنند.

مهدی زنگنه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو)  CCHF  (بیماری خونریزی دهنده ی تب داری است که می تواند از طریق گزش کنه یا تماس مستقیم با خون، ترشحات یا لاشه گوشت دام یا خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ فرد مبتلا به بیماری انتقال یابد، این بیماری در دام هیچ گونه علایم مشخصی ندارد و خطر انتقال آن به انسان در طی ذبح حیوان و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: از ابتدای امسال تاکنون 9 بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شدند که بلافاصله با نظارتهای بهداشتی و درمانی در بیمارستان  بستری شدند و اقدامات درمانی برای آنان انجام گرفت.

دکتر زنگنه افزود: با توجه به گرمای هوا و در آستانه عید قربان هموطنان عزیز به منظور حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام،‌ ضرورت دارد کشتار قربانی در کشتارگاه و زیر نظر ناظرین بهداشتی صورت گیرد و از نگهداری و ذبح دام در اماکن عمومی و منازل شخصی جدا خودداری کنند.

وی گفت: هنگام هر نوع تماس با دام یا لاشه آن مانند قصابی و خرد کردن گوشت تازه از وسایل حفاظت فردی شامل کلاه، ماسک، عینک، دستکش، روپوش، پیش بند پلاستیکی و چکمه استفاده نمایند.

 وی ادامه داد: قبل از خرد کردن، دستکاری و مصرف گوشت تازه ی دام ذبح شده می بایست حداقل به مدت 24 ساعت و امعاء و احشای آن مانند دل، جگر و قلوه به مدت 48 در یخچال و در دمای 4 تا 8 درجه نگهداری شود.

وی افزود: در صورت مشاهده فردی با علایم شبیه سرماخوردگی و یا خونریزی از نقاط مختلف بدن به خصوص زیرپوستی در فردی با سابقه تماس با دام، فوراً وی را به بیمارستان بوعلی زاهدان و در سایر شهرستان ها به نزدیکترین بیمارستان یا مرکز خدمات جامع سلامت راهنمایی کنید.

وی در پایان افزود: در روز عید قربان تیم های سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در محل کشتارگاه و مراکز عرضه دام استقرار دارند.

برچسب ها: تب کنگو ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار