جنگل‌های زاگرس می‌تواند ۴۰ درصد از آب کشور را تامین کند

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با آبخیزداری صحیح ، جنگل‌های زاگرس می‌تواند ۴۰ درصد از آب کشور را تامین کند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در دومین همایش هم‌اندیشی مشترک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی کشور که به میزبانی هلدینگ پتروپالایش اصفهان برگزار شد گفت: با آبخیزداری صحیح و تزریق سالانه ۶ میلیارد مترمکعب آب به خاک جنگل‌های زاگرس، این خطه می‌‍تواند ۴۰ درصد از آب مورد نیاز کشور را تامین کند.

عباسعلی نوبخت افزود: رشته کوه زاگرس ۳۰ میلیون هکتار مساحت دارد که ۶ میلیون هکتار آن جنگل است و هفت رودخانه بزرگ کشور نیز در آن جریان دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر هر هکتار جنگل زاگرس این توان را دارد که بطور متوسط یکهزار مترمکعب آب را در خود ذخیره و بتدریج آزاد کند که بخش زیادی از آن کمبود آب‌های زیرزمینی کشور را جبران خواهد کرد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: جنگل‌های شمال کشور نیز سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کند که تولیدات کشاورزی بخشی از استان‌های شمالی از جمله گلستان، مازندران، خراسان شمالی، جنوب البرز و بخشی از تهران، زنجان، اردبیل و قزوین از این طریق تامین می‌شود.

او بیان داشت: بیش از دو پنجم جمعیت ساکن در این خطه مدیون جنگل‌های زاگرس هستند، لذا باید به امنیت زیست محیطی آن بیشتر توجه شود.

نوبخت با اشاره به اینکه وضعیت اثربخشی مرتع کمتر از جنگل نیست، گفت: متوسط بارندگی در کشور ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال است که کارشناسان معتقدند با اقدامات آبخیزداری صحیح می‌توان حجم بالایی از این آب را جذب و بطور مجدد به خاک تزریق کرد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه برخی معتقدند در چند سال آینده ایران بدلیل خشکسالی قابل سکونت نیست، تصریح کرد: اگر سالانه ۵۰ میلیارد مترمکعب آب به مراتع این جنگل تزریق شود، ایران سه ساله می‌تواند بدهی آبی خود را به طبیعت برگرداند.

او افزود: ما برای رسیدن به این مطلوب باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم و این فرهنگ را ابتدا از محل زندگی خود آغاز کنیم و در گام بعد با آموزش به نسل آینده و حکمرانی زمین به ۱۶ میلیون دانش‌آموز، طبیعت سرزمین خود را با کاشت درخت به نسل آینده بسپاریم.

نوبخت اضافه کرد: زمین برای ما نقش بسیار مهمی دارد و اگر تصمیم‌گیری اشتباهی در باره زمین رخ دهد در دو دنیا و آخرت باید پاسخگوی آیندگان باشیم.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.