مدیرکل انتقال خون فارس می‌گوید باور‌های غلط در بین بانوان و آگاه نبودن جوانان نسبت به اهمیت اهدای خون، طی سه سال آینده به یک بحران تبدیل خواهد شد.

به‌مناسبت فرا رسیدن ۲۴ خرداد ماه سالروز جهانی اهدا کنندگان خون، نشست خبری مدیر کل انتقال خون استان فارس با اصحاب رسانه امروز در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس در این نشست با بیان اینکه این اداره‌کل با ۱۴ پایگاه انتقال خون و ۷ پایگاه فرآورده‌گیری به عنوان بزرگترین پایگاه کشوری از لحاظ تعداد شناخته می‌شود، گفت: از آنجایی که ۲۸ درصد از بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی و ۳۸ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های خصوصی از هفت استان دور یا نزدیک به فارس برای دریافت خدمات درمانی مراجعه می‌کنند، این اهمیت استان فارس را در این زمینه بیش از پیش مشخص می‌کند.

مجید اکبرزاده گفت: استان فارس همچنین چهارمین استان کشور در تعداد بیماران تالاسمی است که نیاز به تزریق مداوم خون دارند و از طرفی مقام اول تصادفات جاده‌ای را هم به خود اختصاص داده است که این موارد نیز خود به خود باعث افزایش نیاز به مصرف فرآورده‌های خونی در استان می‌شود.

او با بیان اینکه تنها دستگاه حیاتی در پدافند غیرعامل، سازمان انتقال خون است، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که چرا تمام مسئولان استان و بعضی دستگاه‌ها که باید به ما به عنوان دستگاه عام المنفعه نگاه کنند، از جمله شهرداری‌ها باید به وظیفه و رسالت خودشان عمل کرده و به ما کمک کنند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ میزان مراجعه مردم استان فارس به پایگاه‌های ثابت و سیار انتقال خون ۲۱۹ هزار و ۹۴۵ مورد بوده است که از این میزان ۱۶۳ هزار و ۱۳۹ ورد موفق به اهدای خون شده‌اند به دلیل اینکه تحقق انتقال خون نیاز به یک سری شرایط و معیار دارد. از جمله اینکه تشخیص داده شود که این اهدای خون آسیبی به شخص اهدا کننده وارد نکند. در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۴۰ هزار و ۴۷۱ مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون در استان فارس انجام شد که از این میزان ۱۶۹ هزار و ۹۷۳ مورد به انتقال خون انجامید. انجام تتو و رفتار‌های خارج از عرف مخصوصاً تتو در خانم‌ها حتی تتو در ابرو باعث عفونت خون می‌شود، حتی زالو درمانی و حجامت نیز عداد کسانی که نمی‌توانند خون اهدا کنند را افزایش می‌دهد.

او گفت: تعداد افرادی که به صورت مستمر یعنی حداقل دو بار در سال به اهدای خون مبادرت می‌کنند، در سال ۱۴۰۱ میزان ۵۳.۷ بوده است که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۵۷ درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه مراجعانی که برای اولین بار به جمعیت اهدا کنندگان خون پیوسته‌اند، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۵ هزار و ۵۲۹ نفر بوده است و در سال ۱۴۰۲ به ۴۸ هزار و ۶۱۹ نفر رسیده است.

اکبرزاده با یادآوری این نکته که باور‌های غلط باعث شده است فرهنگ انتقال خون به خصوص در بین بانوان و جوان‌ها چندان جا نیفتاده باشد، افزود: در کشور‌های توسعه یافته ۴۵ درصد بانوان اقدام به اهدای خون می‌کنند. در ایران زمان جنگ نیز ۵۰ درصد اهداکنندگان را بانوان تشکیل می‌دادند، اما متاسفانه این رقم حالا به ۵ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که باید در حوزه تبلیغات در دانشگاه‌ها، مدارس و با کمک همه دستگاه‌ها اهمیت اهدای خون بانوان را پررنگ‌تر کنیم.

او تاکید کرد: طرز تفکر اشتباه و باورهای بیجا باعث شده است که خانم‌ها فکر کنند همگی کم خون هستند، در حالی که درصد بالایی از آن‌ها دچار کم خونی نیستند. از طرفی مصرف مکمل‌های آهن و فولیک اسید باعث می‌شود که اکثریت بانوان بتوانند به یک سطح مطلوب برای اهدای خون برسند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس اظهار کرد: در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۹ هزار و ۹۳۹ نفر به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کردند که این رقم در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به ۴۱ هزار و ۷۷۰ نفر رسید. همچنین در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۲۸ هزار و ۹۷۰ مورد انتقال خون موفق داشتیم و در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳ نیز ۲۹ هزار و ۱۰۰ مورد اهدای خون در استان فارس انجام شد.

اکبر زاده با اشاره به اینکه استان فارس از لحاظ قدر مطلق تولیدات استان دوم کشور بعد از تهران است، گفت: با توجه به تنوع خدمات درمانی در استان، قابل پیش‌بینی و قابل نیاز است. در استان فارس نیاز پلاکت و پلاسمای مورد نیاز بیماران را همیشه تامین کردیم و خوشبختانه با توجه به سیاستگذاری‌هایی که در قالب افزایش ساعات کاری، افزایش تعداد و افزایش پایگاه‌های استان مثل پایگاه لامرد که در شهریور ۱۴۰۱ و پایگاه گراش که در شهریور ۱۴۰۲ افتتاح شدند و حضور تیم‌های سیار و اتوبوس در محله‌های جدیدی که در شیراز و استان شناسایی شد، توانستیم نیاز بیمارستان‌ها را پاسخ دهیم.

او همچنین از صدور خون به یک استان محروم خبر داد و گفت: در برخی فصل‌های سال که مازاد تولید داشتیم خوشبختانه موفق به ارسال خون به استان سیستان و بلوچستان شدیم. این استان بیشترین بیمارستان تالسمی در کشور را دارد و با باعث خوشحالی ما بود که توانستیم به این استان محروم کمک کنیم ـ

مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس ادامه داد: با توجه به اینکه تاریخ مصرف فراورده‌های خونی بسیار کم است و انواع خون فشرده از ۳۰ تا حداکثر ۴۲ روز باید استفاده شوند، این نیاز وجود دارد که مردم به صورت روزانه به پایگاه‌ها مراجعه کنند. با توجه به اینکه مراجعات مردمی در طول سال دچار نوسان می‌شود و تاریخ‌های بحرانی مثل ماه رمضان، عید نوروز، شروع مدارس و فصولی که هوا بسیار گرم یا بسیار سرد می‌شود، شاهد کاهش مراجعات مردمی هستیم و در این فصول سعی می‌کنیم که از طریق اطلاع رسانی مردم را ترغیب کنیم که با حضور خود این نیاز مبرم را برطرف کنند. این را هم باید تاکید کنیم که اهداکنندگان خون انسان‌هایی خاص و شریف هستند و ما قدرددان همه آنها هستیم.

او با بیان اینکه طبق آمار ۹۵ درصد افراد جامعه دارای گروه خونی مثبت هستند، تاکید کرد: نیاز است که گروه‌های خونی منفی و کمبودهایی که در این گروه‌ها داریم شناسایی شوند تا نسبت به تامین آن‌ها اطلاع‌رسانی و اقدام شود.

اکبر زاده در خصوص چالش جدی در دو حوزه اظهار کرد: یکی بحث نیروی انسانی است که عدم تخصیص سهمیه‌های استخدامی مناسب طی سالیان گذشته باعث عدم تامین نیروهای متخصص جهت کار در انتقال خون کشور به ویژه در شیراز شده است. همچنین با توجه به گسترده شدن خدمات در استان و افزایش نیاز بیمارستان‌هایمان به فرآورده‌های خونی، نیاز جدی‌تری به توسعه زیرساخت‌ها وجود دارد. در حال حاضر تخت‌های درمانی در کل استان افزایش یافته است. خون و فرآورده‌های خونی به عنوان حلقه اصلی زنجیره درمان در این میان نباید مغفول بماند ـ اما متاسفانه علی رغم حیاتی بودن خدمات انتقال خون، در بحث بودجه این موضوع در اولویت قرار نگرفته است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس در پایان گفت: با توجه به چالش‌هایی که عنوان شد اگر کمک سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف را نداشته باشیم و فرهنگ اهدای خون به‌خصوص در بین جوانان و بانوان ایجاد نشود، با کاهش اهداکنندگان مستمر، در سه سال آینده با بحران جدی در تامین خون مواجه خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار