رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دو هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی انحصاری و آندمیک (بومی) در معرض خطر و تهدید شناسایی شده است.

مریم مقانلو در سفر به چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: برداشت بی‌رویه، تخریب زیستگاه بر اساس فعالیت‌های مختلف انسانی و تخریب‌های زیستی به دلیل رانش زمین و خشکسالی سبب می‌شود از رویشگاه این گونه‌ها کاسته شود و این گونه‌ها مورد تهدید قرار گیرد.

وی افزود: برخی از این گونه‌ها به خصوص گونه‌های در معرض خطر به دلیل مطالعاتی که انجام می‌شود توسط محققان برای تکمیل طرح مطالعاتی از کشور خارج می‌شود و این مساله یک تهدید برای گونه‌های انحصاری است که باعث می‌شود در کشور خلا این گونه‌ها بوجود آید.


بیشتر بخوانید


به گفته مقانلو، در راستای جلوگیری از خروج این گونه‌ها از کشور، وظایفی برای سازمان حفاظت میحط‌زیست، وزارت جهادکشاورزی و سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری و سایر موسسات تحقیقاتی در نظر گرفته شده است و براساس قانون، بهره‌برداری ذخایر ژنتیکی، تهیه و تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها در این زمینه در کشور بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و جهادکشاورزی قرار داده شده است.

وی اظهار داشت: در این راستا سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص گونه‌های حیات وحش و وزارت جهادکشاورزی در حوزه گیاهی باید برنامه‌های حفاظتی را تهیه کنند تا پس از ادغام این برنامه و دستورالعمل‌ها به خصوص در زمینه نحوه قانونمند شدن دسترسی به ذخایر ژنتیکی و جلوگیری، از خروج این گونه‌ها به استان‌ها ابلاغ شود و به صورت جدی‌تر از خروج این گونه‌های نادر و انحصاری کشور به خارج از کشور جلوگیری شود.

مقانلو افزود: در راستای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر و تهدید، سازمان حفاظت محیط‌زیست با مراکز تحقیقاتی در سطح استان‌ها قرارداد‌های مطالعاتی برای این گونه‌ها منعقد کرده است، تا بتوان با انجام کار‌های مطالعاتی و تحقیقاتی زمینه مدیریت، حفاظت و احیای این گونه‌ها را در مناطق مختلف کشور فراهم کرد و در کنار حفظ گونه‌های جانوری، گونه‌های گیاهی نیز حفظ و احیا شود.

گفتنی است؛ رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای شرکت در نشست علمی تخصصی گونه گیاهی عروس سنگ (فرصت‌ها، چالش‌ها و تهدیدها) به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد و در این سفر از ذخیرگاه تنگ صیاد و رویشگاه‌های طبیعی استان بازید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار