رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: دولت چین با ایجاد نمایشگاه وارداتی، فرصتی را در اختیار تجار کشورها قرار می‌دهد تا محصولات خود را برای واردات به این کشور معرفی کنند.

مجیدرضا حریری در همایش بررسی ظرفیت‌های صادراتی و وارداتی کشور چین با چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی این استان در حال نزدیک شدن به اتاق‌های نسل چهارم است، اظهار داشت: فصل جدیدی از اقدامات در اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری در حال رقم خوردن است.

وی با بیان اینکه این اتاق بازرگانی مشترک در سال دو هزار تشکیل شد، افزود: در حال حاضر این اتاق بزرگترین، فعال‌ترین و موثرین اتاق بازرگانی اتاق‌های مشترک است و در همه دولت‌ها باوجود سلایق سیاسی جایگاه خود را حفظ کرده است. قبل از آغاز بیماری کرونا ۱۸ پرواز فعال از ایران به کشور چین انجام می‌شد، عنوان کرد: اکنون تعداد پرواز‌ها به ۸ پرواز کاهش پیدا کرده است، البته مشکلات اقتصادی نیز در این موضوع بی‌تاثیر نیست.

حریری با اشاره به اینکه هفته گذشته یک سمینار با حضور ۳۰۰ فعال اقتصادی و گردشگری در چین برگزار شد، بیان داشت: مقرر شد تور‌های سرمایه‌گذاری از کشور چین در دو حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری به کشور ایران سفر کنند، درصدد هستیم تا این افراد در استان‌ها برای دیدن جاذبه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری حضور پیدا کنند. صادرات غیرنفتی ایران باِلغ بر ۵۰ میلیارد دلار در سال است که یک سوم آن به‌صورت مستقیم به چین صادر می‌شود، همچنین ۱۰۰ درصد نفت ایران به چین فروخته می‌شود و می‌توان گفت در ۱۴ سال اخیر چین شریک اول تجاری ایران است.


بیشتر بخوانید


وی با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران و چین مکمل یکدیگر هستند، توضیح داد: واردات ایران از این کشور در حوزه ماشین‌آلات، تکنولوژی و سایر کالا‌ها است، کشور چین شریک اول تجاری ۲۶ کشور دیگر محسوب می‌شود. ۸۲.۵ درصد صادرات چهارمحال و بختیاری بر پایه محصولات نفتی، پتروشیمی، قیر و موادمعدنی است، تنها ۲۰ درصد محصول ساخته شده صادر می‌شود که عمده این محصولات به کشور عراق و افغانستان صادر شده است، متاسفانه در تولید دچار ضعف هستیم و حاضر به آموزش نیستیم. 

حریری تصریح کرد: باید به سمت تربیت تاجر حرکت کنیم، صادرکننده و تولیدکنندگان باید با تاجران خوب همکاری کنند، اگر تاجر خوبی نداشته باشیم محصول در انبار می‌ماند، اگر می‌خواهیم صادرکننده موفقی باشیم باید در بازار هزینه بدهیم. ورود به بازار چین مشکل است، اما ورود به بازار چین قابل مقایسه با سایر بازار‌ها نیست، سالانه ۱۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشور چین داریم، اما می‌توان این عدد را به دوبرابر افزایش داد.

وی گفت: مساحت نمایشگاه واردات چین ۵۶۰ هزار مترمربع سالن پوشیده است، دولت چین فرصتی را در اختیار تجار کشور‌ها قرار می‌دهد تا محصولات خود را برای واردات به این کشور معرفی کنند، پارسال ایران در این نمایشگاه حضور فعال داشت و فضایی بالغ بر دو هزار مترمربع برای پاویون ایران در نظر گرفته شد، این نمایشگاه فرصت مناسبی برای معرفی محصولات تولیدی در کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Zagrosian
۱۶:۱۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
مسولان و نمایندگان استان می‌باید با همکاری چین در کنار کارخانه ملی ورق خودرو غرب آسیا ،خودروسازی برقی راه اندازی کنند
تا در کنار این مجتمع عظیم ورق خودرو غرب آسیای بام ایران بدون هیچ گونه هزینه اضافی حمل و نقل خودروهایی با کیفیت و بروز بتوانیم در استان و کشورمان روانه بازارهای ایران و جهان کنیم
آخرین اخبار