جنگ‌افروزی، راهکار نتانیاهو برای فرار از فروپاشی اسرائیل

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که قطعنامه اخیر شورای امنیت شکست تلخ و سنگینی برای نتانیاهو و حامیان رژیم صهیونیستی است، گفت: عوامل رژیم صهیونیستی باورشان این است که عقب‌نشینی در جنگ غزه به معنای مرگ آن‌ها بوده و فروپاشی حاکمیت‌شان را تسریع می‌بخشد.

نهایتا پس از گذشت هشت ماه از عملیات طوفان‌الاقصی وجنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره توقف درگیری‌ها در غزه را با ۱۴ رأی موافق به تصویب رساند. این‌که اتفاق در پی تحولات دیگر در سرزمین‌های اشغالی و استعفای برخی از اعضای کابینه نتانیاهو موجب شد تا شکست رژیم صهیونیستی با رای جامعه جهانی آشکارا تایید شود، اما این که چرا آمریکا بعد از چند ماه علیرغم کمک‌های مالی و تسلیحاتی و حمایت‌های بدون، چون و چرا از رژیم صهیونیستی، اکنون با قطعنامه شورای امنیت موافقت خود را اعلام می‌کند، قابل تامل و بررسی است. 

علاوه بر این پذیرش استقلال دولت فلسطین از سوی کشور‌های اروپایی، گسترش دامنه اعتراضات در اروپا و آمریکا در سطح جامعه و دانشگاه و محکومیت‌های جهانی از اقدامات رژیم صهیونیستی، این رژیم را با چالش‌ها و بن بست مواجه کرده است. 

همچنین جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حماس از آنچه که در قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در رابطه با آتش‌بس دائم در نوار غزه، خروج کامل نیرو‌های نظامی از غزه، تبادل زندانیان، بازسازی، بازگشت مردم آواره به خانه‌های‌شان، مخالفت با کاهش اراضی و ارائه کمک‌های ضروری به مردم نوار غزه بوده استقبال می‌کند.

«اصغر زارعی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با ایسنا در تحلیل خود از تحولات مرتبط با جنگ غزه اظهار کرد: بعد از گذشت هشت ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی به روز‌های بسیار بسیار سرنوشت سازی نزدیک شدیم، علی‌رغم تمام تشکیلات و پشتیبانی که آمریکا و اروپا از رژیم جعلی صهیونیستی داشتند و کمک‌های میدانی انجام دادند، جنایت‌های این رژیم را در رفح دیدند و کاملا مشخص شده که هیچ چشم انداز روشنی از توفیق و دستیابی رژیم صهیونیستی براساس اهداف تعریف شده شامل آزادسازی اسرا، تصرف غزه و از بین بردن حماس وجود ندارد و این اهداف هیچ‌کدام محقق نشده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر قدرت روز افزون مقاومت در سرزمین‌های اشغالی و اوج گرفتن آنها در کرانه باختری، شرایط را به گونه‌ای رقم زده که احساس می‌شود طوفان الاقصی جدیدی در کرانه با ختری شکل خواهد گرفت. 

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین بیان کرد: علاوه بر این حزب‌الله کاملا بخش‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی را در کنترل دارد، در جنوب نیز در دریای سرخ اشراف و توانمندی نیرو‌های یمن و با هدف قرار دادن ناو هواپیمابر آمریکا نشان داد قدرت آنها شکست خورده و آنها هیچ کاری نتوانستد علیه یمن انجام دهند. 

زارعی افزود: همچنین همکاری مقاومت عراق با سوریه، یمن و لبنان و کشاندن دامنه عملیات در عمق سرزمین‌های اشغالی و مدیترانه نشان می‌دهد عملیات در صحنه میدانی کاملا بعد از ۸ ماه شکست خورده و هیچ چشم اندازی ندارد. 

وی با بیان این‌که شاهد شکل گیری مقاومت با یک گفتمان جهانی هستیم که تا قبل از عملیات طوفان الاقصی بی سابقه بوده است، گفت: پیش از این تحولات هر زمان صحبت از موضوعاتی مانند هولوکاست می‌شد بلافاصله با آن برخورد کرده و اجازه طرح این مسایل را نمی‌دادند. اما امروز کف خیابان‌های آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و به طور کلی آمریکا و اتحادیه اروپا سیطره اعتراضات قرار دارد و مستاصل شده‌اند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین اظهار داشت: از سوی دیگر در اروپا سه کشور اروپایی استقلال دولت فلسطین را به رسمیت شناختند و تعدادی دیگر از کشور‌ها نیز اعلام کردند که استقلال فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت؛ بنابراین تمام این اتفاقات و شکل‌گیری جریان قدرتمند برای محاکمه و برگزاری دادگاه بین‌المللی لاهه و صدور حکم مبنی بر جنایتکار جنگی شناخته شدن عوامل رژیم صهیونیستی و دستور توقف جنگ موجب شد تا با پیشنهاد ایالات متحده در شورای امنیت قطعنامه‌ای به تصویب برسد، این مساله شکست تلخ و سنگینی برای نتانیاهو و حامیان این رژیم جعلی است. 

زارعی ادامه داد: علی‌رغم این حمایت‌های آمریکا و اروپا در شرایط میدانی و همچنین هجمه علیه رژیم صهیونیستی و حامیان آن، امروز جامعه جهانی از شرق دور ژاپن تا استرالیا و ... نسبت به این اقدامات واکنش نشان داده و آن را محکوم می‌کنند، برای مثال ژاپنی‌ها برای سالگرد بمباران هسته‌ای معمولا از کشور‌ها دعوت می‌کنند، اما امسال تصمیمی برای دعوت از رژیم جعلی صهیونیستی ندارند و این حرکت خود اعتراض و شکستی برای رژیم صهیونیستی است. 

استعفای گانتس از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی

وی با اشاره به استعفای برخی از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی گفت: این اتفاقات پیام روشنی است بر این‌که خواستار توقف جنگ و آتس‌بس هستند و نتانیاهو را عامل شکست و ناکامی در مقابل حماس می‌دانند، زیرا نتوانستند به اهداف‌شان دست یابند؛ بنابراین روز به روز خسارت سنگین در تمامی عرصه‌ها نشان دهنده این است که رژیم جعلی صهیونیستی باخته است و حضور برخی چهره‌های جدید در کابینه نتانیاهو مانند وزیر امنیت او که چهره‌ای افراطی است بیانگر ساختار جنگ افروزانه آنهاست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه ابراز کرد: در واقع رژیم صهیونیستی از این جنایت‌ها درس نگرفته و درصدد هستند تا جنگ ادامه یابد، باورشان این است که عقب‌نشینی در جنگ غزه به معنای مرگ و فروپاشی حاکمیت آنها است و و روند اضمحلال را تسریع می‌بخشد؛ بنابراین کاملا به مسائل واقف هستند و حتی حمایت و هدایت‌های نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز نتوانست به آنها کمک کند به هر حال شرایط دشوار و پیچیده‌ای است که رژیم صهیونیستی گرفتار شده و در حال دست و پازدن‌های بیخودی است. 

زارعی در پایان اظهار داشت: اکنون باید منتظر بود تا براساس صدور حکم دادگاه لاهه و قطعنامه و ضمانت اجرای این احکام رژیم صهیونیستی سرکش وادار به پذیرش احکام شود رژیمی که طی ۷۵ سال گذشته از تمام خطوط قرمز عبور کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار