لتونی: شاخه شرقی ناتو متحد به حمایت از اوکراین است

رئیس جمهور لتونی بر حمایت شاخه شرقی ناتو از اوکراین در جنگ با روسیه خبر داد.

جنگ اوکراین که با حمایت‌های گسترده ناتو از کی یف در برابر روسیه همراه بوده است باعث ایجاد شکاف در این ائتلاف نظامی شده است. کشور همانند مجارستان به دلیل روابط خوبی که با روسیه دارد و انرژی خود را از این کشور تامین می‌کند مخالف هر گونه تشدید تنش‌ها با مسکو است. این در حالی است که سایر کشور‌های اروپای شرقی چنین نمی‌اندیشند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ادرگارز رینکویک، رئیس جمهور لتونی امروز (سه شنبه) گفت: پس از آنکه رئیس جمهور مجارستان در نشست کشور‌های شاخه شرقی ناتو در ریگا، پایتخت لتونی شرکت نکرد، ما بر حمایت بیشتر از اوکراین در جنگ با روسیه مصمم‌تر هستیم. 

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روابط خوبی با مسکو داشته و تاکید دارد به هیچ عنوان حاضر به ارسال تسلیحات به اوکراین برای جنگ نیست. 

رئیس جمهور لتونی با اشاره به لغو سفر تاماس سولیوک، رئیس جمهور مجارستان به نشست ریگا، گفت: نکته مهم این است که ما شاخه شرقی ناتو رویکرد مشترکی درباره نشست واشنگتن داریم که به دنبال حمایت از اوکراین و تقویت ظرفیت‌های متحدان است. 

زوزانا کاپوتووا، رئیس جمهور اسلواکی نیز در آخرین دقایق از حضور در نشست ریگا انصراف داد. از زمانی که روبرت فیکو، رئیس جمهور اسلواکی سال گذشته قدرت را در این کشور به دست گرفته ارسال تسیلحات به اوکراین را متوقف کرده است. 

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو؛ الکساندر استاب، رئیس جمهور فنلاند؛ و اولف کریستینسن، نخست وزیر سوئد در نشست امروز لتونی شرکت کردند. استولتنبرگ قرار است فردا چهارشنبه به بوداپست، پایتخت رومانی سفر کرده و با مقامات امنیتی این کشور دیدار کند. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

برچسب ها: جنگ اوکراین ، لتونی ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار