درخواست ۳۰ کشور برای کار مشترک با بریکس

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه تعداد کشور‌هایی که مایل به پیوستن به کار مشترک با گروه بریکس هستند به حدود ۳۰ کشور افزایش یافته است، گفت: این موضوع اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ در اجلاس سران گروه بریکس در کازان روسیه بررسی می‌شود.

سرگئی لاوروف سه‌شنبه در نشست خبری در پایان اجلاس دو روزه وزیران امور خارجه گروه بریکس در نیژنی نووگورود روسیه افزود: در این نشست، بر اساس توافقات پارسال (۲۰۲۳ میلادی– تابستان ۱۴۰۲) اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، تعیین دسته جدید کشور‌های شریک بریکس را بررسی کردیم.
وی معتقد است: همه همکاران در گروه بریکس درک می‌کنند که چنین درخواستی نمی‌تواند بدون پاسخ مثبت باقی بماند.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما در این مسیر به کار خود ادامه خواهیم داد؛ ما توصیه‌های مناسبی را برای نشست سران گروه بریکس در کازان آماده خواهیم کرد.

توافقنامه جامع همکاری با ایران
لاوروف در بخش دیگری از این نشست با اشاره به روند آماده سازی توافقنامه جامع همکاری بلندمدت میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران گفت: مسکو به انعقاد این تفاهم نامه با تهران متعهد است. متن کامل سخنان وی در این باره را اینجا بخوانید.
نیاز به تصمیمات جمعی در جهان به جای سیاست خودخواهانه غرب
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح مذاکرات دو روزه وی و همتایان از کشور‌های عضو بریکس در نیژنی نووگورود نیز گفت: بیشتر هیأت‌های شرکت‌کننده در این اجلاس بر ماهیت مخرب سیاست خودخواهانه و جانبدارانه تجاری که توسط ایالات متحده آمریکا و متحدانش دنبال می‌شود، تاکید کردند.
وی ادامه داد: در این اجلاس، نیاز به تصمیمات جمعی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، امنیت و رشد اقتصادی مورد توجه قرار گرفت.

لزوم اصلاح نظم جهان
لاوروف ادامه داد: همه هیأت‌های شرکت کننده در اجلاس گروه بریکس بر اصلاح نظام‌های موجود حاکمیت جهانی با تأکید بر افزایش نقش کشور‌های جنوب جهان تأکید کردند.

حفظ برتری با باج خواهی و تهدید محکوم به شکست است
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری گفت: غرب روزی خواهد فهمید که تلاش برای حفظ برتری با استفاده از باج خواهی و اولتیماتوم محکوم به شکست است، اما این موضوع در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد.
وی افزود: با این حال امیدوارم روزی غرب متوجه شود که تلاش‌هایش برای حفظ هژمونی از طریق روش‌های باج‌گیری، تحریم‌های غیرقانونی، اولتیماتوم‌ها و حتی استفاده از ابزار نظامی محکوم به شکست است.
لاوروف خاطرنشان کرد: اگرچه من انتظار ندارم که این موضوع در آینده نزدیک رخ دهد، اما روزی خواهد رسید که غرب نیاز به گفت و گوی برابر با دیگر کشور‌های جهان را درک خواهد کرد، من به شما اطمینان می‌دهم که اعضای بریکس و سایر کشور‌های اکثریت جهان برای این موضوع آماده خواهند بود، اما البته در این مسیر توافق لازم است.

بریکس به دنبال منزوی کردن خود از غرب نیست
دیپلمات ارشد روسیه در عین حال گفت: بریکس به دنبال منزوی کردن خود از غرب نیست، ما هنوز فرصت برقراری ارتباط در سازمان ملل را داریم، اگرچه حتی در آنجا نیز آمریکایی‌ها و متحدانشان به هر طریق ممکن تلاش می‌کنند تا ایده‌های خاصی را که در حلقه خود تدوین می‌کنند و سپس از طریق دبیرخانه‌های بین‌المللی تحمیل می‌کنند، جایگزین کار جمعی کنند.

غرب پُل نمی‌سازد، دیوار می‌کشد
در این نشست خبری، یک روزنامه نگار چینی درباره اینکه روسیه و چین چگونه می‌توانند «پُلی» برای همکاری با غرب بسازند، سوال کرد.
وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ گفت: همکاران غربی ما نمی‌خواهند هیچ پلی بسازند، آنها فقط از آجر برای ساختن دیوار‌ها استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند به سر کسانی که به آنها گوش نمی‌دهند ضربه بزنند.
لاوروف اظهار داشت: روسیه برخلاف غرب که بین خود و جهان دیوار کشیده است، خود را از کسی دور نمی‌کند و دیوار نمی‌کشد؛ اگر غرب توسعه مناسبات را می‌خواهد، بگذارید دیوار را خراب کند و برای ما توضیح دهد که در چه شرایطی حاضر است به دنیای متمدن و ارتباطات متمدن بازگردد.

قربانی کردن افراد بی گناه برای نجات دیگران غیرقابل قبول است
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری با محکومیت حملات رژیم اسرائیل به مردم فلسطین گفت: روسیه قربانی کردن صد‌ها انسان بی گناه برای نجات دیگران را غیرقابل قبول می‌داند.
 لاوروف یادآور شد که موضع روسیه بیش از یک بار از جمله در پیش‌نویس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بیان شده است.
وی در این زمینه از آتش‌بس فوری و نامحدود، آزادی همه اسیران و همه فلسطینی‌هایی که در اسرائیل به سر می‌برند، حل مشکلات فوری بشردوستانه و اجباری و آغاز از سرگیری مذاکرات برای تشکیل کشور فلسطین به عنوان موضع مسکو یاد کرد.

چین و برزیل به دنبال راه حل مرضی الطرفین
وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به طرح مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای در اجلاس گروه بریکس در نیژنی نووگورود اظهار داشت: وزیران امور خارجه برخی از کشور‌ها - نه تعداد زیادی، نه اکثریت - بر نیاز به دوری از هرگونه ابتکار عمل یکجانبه در پیگیری حل و فصل مناقشه اوکراین تأکید کردند.
وی ادامه داد: در این میان، وزیران خارجه چین و برزیل گفته اند که به دنبال یک مبنای جدید برای پیشبرد راه حلی که برای هر دو طرف قابل قبول باشد، هستند.
لاوروف تصریح کرد: واضح است که حکومت (ولودیمیر) زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین بدون اجازه ایالات متحده هیچ کاری را انجام نخواهد داد.
وی ادامه داد: با این وجود، ما از ابتکاراتی که در زمان‌های مختلف توسط جمهوری خلق چین، برزیل، جمهوری آفریقای جنوبی و اتحادیه عرب ارائه شد، قدردانی می‌کنیم.
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت: کنفرانس سوئیس که قرار است در آن فرمول صلح کاملاً پوچ و بی ارزش و منتهی به بن بست زلنسکی بدون هیچ گزینه جایگزین بررسی شود، محکوم به شکست است.

منبع:ایرنا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار