رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشکذر گفت: آب انبار اسماعیل میراث ماندگاری در دل تاریخ به یادگار مانده است.

جمالیان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آب انبار اسماعیل میراث ماندگار در دل تاریخ است که قدمت آن مربوط به دوران قاجاریه است و مانند نگینی در کویر یزد می‌درخشد.

او بیان کرد: این آب انبار از جمله بنا‌های درون محله‌ای است که به صورت مجموعه در کنار کاروانسرا و مسجد ساخته شده همچنین این مجموعه با توجه به رفت و آمد کاروانیان و استراحتگاه مناسب از رونق خوبی برخوردار بوده است.

جمالیان اظهار داشت: این آب انبار محلی برای مبادله کالا و اقامه نماز بوده است همچنین برای تجید قوا و ادامه مسیر استفاده می‌شده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر گفت: از مسجد این آب انبار تنها قسمتی باقی مانده است و قسمت سقف و دیوار‌های آن دوباره در سال ۱۴۰۱ با تلاش اداره میراث فرهنگی شهرستان اشکذر به سبک معماری خود اثر تاریخی بازسازی و مرمت شده است.

جمالیان اظهار داشت: کاروانسرا نیز در حال حاضر با کاربری خانه در کنار آب انبار قرار دارد و قسمت‌هایی نیز به آن الحاق شده است که زیبایی این اثر تاریخی را بیشتر کرده است.

او تصریح کرد: این مجموعه به آثار تاریخی دیگر مانند آسیاب آبی، حسینیه سفید، مسجد حاجی رجبعلی، قلعه تاریخی اشکذر، امامزاده مراد و آب انبار ابوالهادی، نزدیک است که می‌تواند یک واحد خدماتی و گردشگری باشد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر گفت: آب انبار اسماعیل در سال ۱۳۹۸ به شماره ثبت ۳۲۸۱۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار