حفر ۱۵۰ حلقه چاه برای رفع تنش آبی استان قزوین

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین گفت: در پنج سال گذشته برای رفع تنش آبی استان به ویژه روستا‌ها بیش از ۱۵۰ حلقه چاه حفر و ۷۷۰ مترمکعب مخزن احداث شده است. 

داراب بیرنوندی رئیس شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان در نشستی که به مناسبت هفته فرهنگ صرفه جویی استان برگزار شد، گفت: وزارت نیرو اقداماتی را پیش بینی کرده تا اجرای آنها و اعطای مشوق‌ها بتواند مردم را همراه کند تا مدیریت مصرف صورت گیرد. 

وی افزود: در هفته صرفه جویی بایستی با مشارکت مردم در مصرف آب و برق بتوانیم چالش‌های تابستان را سپری کنیم. 

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین اضافه کرد: آب محور امنیت و ضامن توسعه است و چهار محور را در نظر داریم تا تامین آب برای امنیت تمدنها، امنیت آب برای محیط زیست و مصارف شرب و صنعت و کشاورزی بعنوان محور اساسی محقق شود. 

بیرنوندی بیان کرد: کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و میزان بارش‌ها از متوسط جهانی کمتر است و باید این وضعیت را با برنامه‌های مدون و مدیریت بهینه مصرف کنترل کنیم و بهبود بخشیم.

وی اظهارداشت: وزارت نیرو در صدد است با سند آمایش آب جلو برود و در این راستا طرح سازگاری با کم آبی در دست اجراست و باید خود را وفق دهیم و فاصله تولید و مصرف حل شود.

بیرنوندی افزود: آب تضمین کننده تمدن و توسعه است و وزارت نیرو تلاش کرده با اجرای طرح‌های متعدد و ساخت نیروگاه و سد و شبکه فاضلاب و فرهنگ سازی به تعادل برسد. 

وی اظهارداشت: با استفاده از پساب می‌توانیم ضمن با بازچرخانی پساب‌ها به اشتتغال و تولید کمک کنیم. 

بیرنوندی گفت: سال گذشته با کمک دولت ۱۹۶ کیلومتر اصلاح، توسعه شبکه در شهر‌ها و روستا‌ها انجام و ۵۹ کیلومتر بازسازی شبکه صورت گرفت. 

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین گفت: تکیه گاه منابع آبی ما آب‌های زیرزمینی است و پیگیر تکمیل ساخت سد بالاخانلو هستیم، اما غیر از شهر آبیک بقیه مناطق از آب زیرزمینی تأمین می‌شوند. 

وی اظهارداشت: سال قبل ۲۸ حلقه چاه حفر شد و در ۵ سال گذشته تعداد ۱۵۰ حلقه چاه حفر شده و ۱۷ هزار و ۷۷۰ مترمکعب مخزن در شهر‌ها و روستا‌ها احداث شد. 

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین یادآورشد: با همه اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر دو درصد افزایش مصرف آب داشتیم در حالی که تنش آبی هم داریم، چون پاییز کم بارشی داشتیم و بحران اب در تابستان و تا امروز در ۱۰ شهر وجود دارد. 

وی بیان کرد: برای رفع تنش آبی با حفر چاه‌های جدید توانستیم ۵۶۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت موجود اضافه کنیم که در تاکستان سه حلقه و قزوین ۸ حلقه چاه حفر و در روستا‌ها ۲۴ حلقه چاه با حجم ۱۰۰ لیتر در ثانیه تجهیز شد. 

بیرنوندی گفت: با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی با چالش مواجهیم که لازم است با مدیریت منابع و حفر چاه‌های جدید و تنظیم آب‌های سطحی بتوانیم از چالش تابستان عبور کنیم.

برچسب ها: آب و فاضلاب ، تنش آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.