کارشناس امور بانکی گفت: بحث افزایش سود سپرده‌های بانکی و نقض سود سپرده‌های مصوب می‌تواند دستیابی بانک مرکزی به سیاست‌های پولی خود را با چالش مواجه کند.

حجت‌الله فرزانی کارشناس امور بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تنظیم‌گری سیاست‌های پولی که توسط بانک مرکزی انجام می‌شود بر اساس برخی از شاخص‌های اقتصادی و اهداف پولی مدنظر مشخص می‌شود. تنظیم‌گری نرخ سیاست‌های پولی هم در دنیا به دو روش مستقیم و غیرمستقیم است که در کشور ما نرخ سود سپرده‌ها در شورای پول و اعتبار به روش مستقیم تعیین می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: قاعدتا اگر بانکی نرخ سپرده را بر اساس آنچه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مصوب کرده رعایت نکند یعنی در حال افزایش حجم پول در جامعه است و این افزایش حجم پول در جامعه یعنی سیاست‌های بانک مرکزی در آن بانک در حال نقض است.

این کارشناس امور بانکی در ادامه اظهار کرد: در دو سال گذشته که بانک مرکزی سیاست‌های انقباضی را پیش گرفته بحث افزایش سود سپرده‌های بانکی و نقض سود سپرده‌های مصوب می‌تواند دستیابی بانک مرکزی را با سیاست‌های پولی خود با چالش مواجه کند بر این اساس از این جنبه برای بانک مرکزی هم مهم است که این سیاست‌ها نقض نشود.

او گفت: بر اساس موارد مطرح شده به تازگی مسئولان بانک مرکزی ضرب الاجل برای بانک‌های متخلف صادر کردند. همچنین اعلام شده که پس از اتمام ضرب الاجل دو هفته‌ای تعیین شده قطعاً با بانک‌های متخلف برخورد خواهد شد.

این کارشناس امور بانکی افزود: بانک مرکزی همچنین اعلام کرده هیأت مدیره، کمیته‌های مرتبط و هر شخصی که به واسطه مسئولیت خود از سوی بانک مرکزی ناظر به رعایت مقررات هستند، باید در قبال این تخلفات پاسخگو باشند و اگر این افراد نقش خود را به طور مطلوب و مناسب ایفا نکنند، از نظر بانک مرکزی دیگر برای ادامه فعالیت صاحب صلاحیت نخواهند بود که  این موضوع هم از جمله اختیارات و دست باز بانک مرکزی در این زمینه به شمار می‌رود.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
بانک مرکزی فقط زورش به سپرده گذارها رسیده در ترکیه تا ۶۰درصد سود به سپرده پرداخت میشه
آخرین اخبار