یک شاهنامه‌شناس گفت: شاهنامه، کتابی است که آموزه‌های دینی دارد؛ به طوری که در این کتاب بار‌ها و به کرات، انسان به سوی خداوند متعال دعوت می‌شود.

محمّد رسولی، پژوهشگر فرهنگ و تاریخ و شاهنامه‌شناس درمورد وجود موضوعات دینداری و دین‌باوری و خداپرستی در شاهنامه بیان کرد: دعوت به خداشناسی و خداباوری و درنظر داشتن خداوند بزرگ و به یاد خداوند مهربان بودن از جمله مأموریت‌های اصلی شاهنامه است. این در حالی است که شاید برخی از افراد که از دور به شاهنامه نگاه می‌کنند و با آن، آشنایی لازم را ندارند این را ندانند که شاهنامه به طور فراوان، مفاهیم دینی را بیان کرده و خواننده را دعوت به دین‌باوری و رعایت مفاهیم مربوط به آن می‌کند.

این شاهنامه‌شناس تصریح کرد: شاهنامه به گونه‌ای کتابی است که آموزه‌های دینی دارد؛ به طوری که در این کتاب بار‌ها و به کرات، انسان به سوی خداوند متعال دعوت می‌شود و در پژوهشی که بنده انجام دادم متوجه شدم شاهنامه، آموزه‌های دینی را در پنج محور موضوعی خداشناسی، معاد و باور به روز آخرت، لزوم التزام عملی به دین، دعوت به نیکوکاری و پذیرش نبوت و امامت بیان می‌کند. برای مثال؛ شاهنامه درمورد خداشناسی و توجه به خداوند متعال، ابیات بسیار زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به ابیات «به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه بر نگذرد» «جز او را مخوان کردگار جهان/ شناسنده‌ی آشکار و نهان» اشاره کرد.

محمّد رسولی گفت: درمورد سایر مفاهیم دینی در شاهنامه فردوسی سخن بسیار زیاد است. از جمله در خصوص اعتقاد و ایمان به این که خداوند متعال بر همه چیز مسلط هستند و اراده الهی به گونه‌ای است که بر همه امور؛ از کوچک تا بزرگ سیطره دارند و ابیاتی در شاهنامه وجود دارند که به روشنی، معنا را می‌رسانند. برای نمونه؛ «بباشد به فرمان او هرچه خواست / همه بندگانیم و او پادشاست»

تصویر شاهنامه‌پژوه

این شاهنامه‌شناس با اشاره به اصل ذات اقدس الهی در شاهنامه ادامه داد: درمورد اصل ذات اقدس الهی در شاهنامه سخنان بسیار فلسفی و علمی دقیقی داریم که مبتنی بر مبانی اصیل دینی هستند. از آن جمله «به بینندگان آفریننده را / نبینی مرنجان دو بیننده را/ نیابد بدو نیز اندیشه راه / که او برتر از نام و از جایگاه / سخن هرچه زین گوهران بگذرد / نیابد بدو راه جان و خرد / ستودن نداند کَس، او را چو هست/ میان، بندگی را بباید بست» 

با توجه به این همه دلیل و برهان باید قانع و معترف به وجود الهی شد و عقل به تنهایی در این ابیات بیان می‌کند که قادر به شناخت ذات حضرت باریتعالی نیست.

محمّد رسولی افزود: از جمله مسائل مهم مذهبی و دینی که در شاهنامه مورد تأکید قرار گرفته است و نشان از دانش بالای شاعر و عمق ایمان قلبی به ابیاتی که سروده، دارد ابیاتی است که در آن ستایش پیامبر و پیامبری و نبوت و در تشویق به دوست داشتن اهل بیت علیهم السلام و پیروی از امام معصوم وجود دارد و در این بیت می‌خوانیم: «تو را دانش و دین رهاند درست / درِ رستگاری بیایدت جُست »

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
بسیاری که اصلا به این منبع ارزشمند ادبی فرهنگی آگاهی و توجه ندارند اون کسانی هم دارند فقط دنبال پیدا کردن اسم اصیل!!!!!!!!!ایرانی اند برای بچه هاشون هستند( چون نمیخوان اسم مثلا عربی بذارند و فقط هم حساسیت رو عربی بودن اسامی دارند ) که خیلی اوقات هم دیگران نمیدونن این اسامی برگرفته از شاهنامه ست و معنی ش م چیه؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
خب کی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
ای کاش اقای جبلی در کنار پر هزینه ترین سریال تاریخ ایران سریال حضرت موسی پیامبر بنی اسرائیل دستور ساخت سریالی پر هزینه از شاهنامه را هم صادر کنند و با تکنولوژی پرده سبز ساخته بشه تا در زمان و هزینه صرفه جویی بشه
و یک نویسنده قهار برای فیلمنامه اش استخدام بشه که به داستان پر بال جزییات بده
چون داستان های شاهنامه در قالب شعر به عنوان شعر پر جزییاته و نظیر نداره اما برای سریال شدن نیازمند اضافه شدن جزییات بیشتر و‌ پر بال دادنه که فقط از دست یک نویسنده ماهر بر میاد
باید کلیات داستان گرفت و جزییات اضافه کرد
مگه اختصاص بودجه ی یک سریال برای یک کشور چه کاری داره
کل مردم هم راضی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
شخصیت محبوب من در شاهنامه اسفندیار روئین تنه
بنظرم هفت خان اسفندیار از هفت خان رستم هم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
مگه میشه اسم شاعرش ابوالقاسم کنیه حضرت محمد باشه و در مورد خدا پرستی نباشه
ای کاش بجای فرودسی بگیم ابوالقاسم فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
دارن یواش یواش برا فردوسی زمینه چینی میکنن // یه نقشه ایی تو کلهشونه
آخرین اخبار