اختصاص تسهیلات ۵۰۰ میلیارد ریالی به هنرمندان صنایع دستی استان مرکزی

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی در پرداخت تسهیلات از محل تبصره هجده، جز سه استان برتر کشور شناخته شد.

مخلص الائمه با بیان اینکه، صنایع دستی باید پیوست فرهنگی داشته باشد، ادامه داد: موضوعات فرهنگی، همواره جز عناصر شکل دهنده جامعه هستند و صنایع دستی، نظام هویتی و فرهنگی جامعه را به وجود می‌آورند.

استاندار مرکزی گفت: از ابعاد مهم صنایع دستی، بخش اقتصادی است که اگر در مسیر درست قرار گیرد می‌تواند به اشتغال منجر شود و مانع مهاجرت و ارزش افزوده باشد.

مخلص‌الائمه افزود: دولت سیزدهم در احیا خانه‌های صنایع دستی نیز اقدامات موثری داشته و در استان مرکزی هم «خانه قنبری» در نظر گرفته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی هم در این آیین گفت: صنایع دستی برای ماندگاری و ایجاد زمینه ارزش‌گذاری باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

«محمود مرادی» افزود: برای رونق صنایع دستی بهتر است اتاق بازرگانی استان با اداره‌کل میراث فرهنگی هماهنگ باشد تا زمینه معرفی و صادرات در این بخش فراهم شود.

وی به نامگذاری شعار سال اشاره کرد و گفت: صنایع دستی می‌تواند بخشی از تحقق شعار سال در جهش تولید با مشارکت مردم باشد.

مرادی، نمونه برجسته صنایع دستی استان مرکزی را گیوه دوزی دانست وافزود: گیوه‌دوزی ثبت ملی و جهانی شده که نتیجه تلاش هنرمندان است.

وی بیان کرد: رییس جمهور شهید همواره تاکید داشت باید به هنر دست هنرمندان اهتمام داشت و در ورودی همه شهرها، بازارچه صنایع دستی راه اندازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: حذف پیمان سپاری ارزی برای اولین بار با موافقت ریاست‌جمهوری انجام گرفت تا گره حوزه صنایع دستی باز شود.

مرادی افزود: در صورتی که صادرات صنایع دستی و گردشگری انجام شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی بیان کرد: حداقل سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال در صنایع دستی ۳۰۰ میلیون ریال است اما در صنعت، نیاز است تا سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: صنعت فرش و فرشبافی در ایران از مهمترین صنایع دستی کشور است که سابقه زیادی در کشور دارد و باید برای احیای این هنر بیش از گذشته تلاش شود.

در این آیین هنرمندان دارای نشان ملی و مهر اصالت و هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی استان مرکزی تجلیل شدند و نماد درنا خاکستری، توسط هنرمندان روستای چغا رونمایی شد.
بیش از ۲ هزار اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی در استان شناسایی شده که ۸۸۲ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.