تولید ۵۵۰ تا ۶۰۰ گرم پسماند در شبانه‌روز

حفاظت محیط زیست استان مرکزی اعلام کرد: هر فرد در شبانه‌روز حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ گرم پسماند تولید می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در کارگروه مدیریت پسماند شهری استان مرکزی با اشاره به شعار هفته محیط زیست "سهم من در تداوم حیات" گفت: روزانه حدود ۹۰۰ تن پسماند‌های شهری و خانگی در استان تولید می‌شود و هر فرد در شبانه‌روز حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ گرم پسماند تولید می‌کند.

یوسفی افزود: در طرح‌های تحقیقاتی تا ۷۰ درصد این پسماند‌ها قابل بازیافت است و استان ۷ ونیم تن پسماند‌های عفونی و بیمارستانی و سالانه ۱۱ میلیون تن پسماند صنعتی دارد. درباره نظارت و پیگری اداره کل صمت، شرکت شهرک‌ها و شرکت‌های صنعتی در زمینه پسماند‌ها مقرر شد در همه شهرک‌های صنعتی که دوربین‌های ورودی و خروجی دارند این دوربین‌ها در اختیار اداره کل محیط زیست قرار گیرد و نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشد.

او گفت: شرکت ایرالکو و تعداد زیادی از صنایع استان که پسماند‌های صنعتی و ویژه دارند مقرر شد ایرالکو طرح کامل و جامعی برای پسماند‌هایی که از دهه ۴۰ تاکنون در محدوده شرکت تحت عنوان تپه چقا ذخیره کرده بررسی، کارشناسی و به تصویب کارگروه برسد. براساس خوداظهاری صنایع در سامانه حفاظت محیط زیست حدود ۴۰۰ واحد صنعتی ۹ میلیون تن پسماند صنعتی و ویژه تولید می‌کنند که باید این پسماند‌ها در چرخه اقتصاد صنعتی قرار گیرند البته امسال لجن‌های آهکی پتروشیمی شازند به عنوان پسماند در کارخانه سیمان به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار گرفته است.

او افزود: مقرر شد بین ۴۰۰ واحد صنعتی که ۹ میلیون تن پسماند تولید می‌کنند واحد‌هایی که بیشترین میزان پسماند صنعتی و ویژه را تولید می‌کنند برنامه‌های خود را ارائه و نهایتاً از طریق صمت و محیط زیست پیگیری شود که این پسماند‌ها به عنوان اقتصاد چرخشی در واحد‌های مواد اولیه مورد استفاده قرار گیرد.

یوسفی با اشاره به اینکه طرح جامع پسماند شهری تفرش مورد بررسی و تأیید قرار گرفت، گفت: روزانه ۷ ونیم تن پسماند عفونی و بیمارستانی تولید می‌شود که طبق قرارداد شرکت‌هایی نسبت به جمع‌آوری و بی‌خطرسازی پسماند‌ها از مناطق و بیمارستان‌ها اقدام و در نهایت در سایت اراک دفن می‌شد. با توجه به اینکه انحصار ایجاد شده بود شرکت دیگری از سوی نظام پزشکی معرفی شد و این کار را انجام می‌دهد بنابراین دو شرکت در اراک کار جمع آوری، بی‌خطرسازی و دفن پسماند‌های عفونی بیمارستانی را انجام می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.