وصال شیرین و بدور از تجملات

والدین یکی از زوجین تازه وصلت کرده گفت: زمان قدیم همه به سادگی مراسم ازدواج را در حیاط منازل برگزار می‌کردیم و دختران و پسران را به خانه بخت می‌فرستادیم.

صدای کِل کشیدن، صدای آواز و دهل همگی از یک رویداد مهم خبر می‌دهد، خبر از پیوندی آسمانی و مبارک... اینجا اگر چه خبری از مراسمی مجلل نیست، اما دختران با چادر سفید و مردانی خوش پوش و مرتب در کنار همدیگر دست در دست هم دل به هم دادند و لبخند زیبایی بر لب دارند. عاقد شروع کرد به خواندن حدیث" النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی... " همه ساکت شدند و دست آخر صدای تازه عروس مجلس با گفتن با اجازه بزرگتر‌ها "بله" سکوت مجلس را شکست و همگی دعای خیر خوشبختی بدرقه راه عروس و داماد کردند.

این یک پاراگراف شرح مختصری بود از مراسم عروسی ساده که چندین دختر و پسر برای تشکیل زندگی مشترکشان به جای مراسم مجلل و صرف هزینه‌های غیر اصولی تصمیم گرفته بودند در کنار هم یک جشن مختصری را برگزار کنند.

شاید به نظر بعضی‌ها درک این موضوع که به جای مراسم و سالن‌های مجلل، پذیرایی‌های متنوع، مهمانی چند صد نفری یک مراسم مختصر و ساده را انتخاب کردن آن هم مراسمی که هر دخترو پسری آرزوی برگزاری بهترین نوع از این مراسم را دارد، کمی سخت باشد، اما همین برگزاری مراسم پر زرق و برق باعث شده جوانان بسیاری نتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند و حتی عده‌ای اصلا جرات پا پیش گذاشتن برای ازدواج را به خاطر همین سنت‌های بی ریشه را نداشته باشند. در حالی‌که ائمه ما و بزرگان دین و ولی امر زمان همواره جوانان را به ازدواجی ساده توصیه فرمودند.

والدین یکی از زوجین تازه وصلت کرده در این جشن وصال گفت: زمان قدیم همه به همین سادگی مراسم ازدواج را در حیاط منازل برگزار می‌کردیم و با پذیرایی مختصر و شادی دختران و پسران را به خانه بخت می‌فرستادیم.

او ادامه داد: جهیزیه هایمان هم ساده بود و حتی اکثرا در یکی از اتاق‌های والدین خود زندگی مشترک را شروع می‌کردیم.

این بانوی اهل ارومیه گفت: متاسفانه امروزه تجملات و چشم و هم چشمی‌ها نه تنها جوانان را از ازدواج ترسانده، بلکه والدین هم برای برگزاری جشن‌هایی مجلل سال‌ها شروع زندگی جوانان به نکاح هم درآمده را به تاخیر می‌اندازند.

او با ابراز خرسندی از برگزاری چنین جشن‌هایی افزود: این سنت پسندیده ازدواج آسان بهتر است در جامعه رواج یابد تا همه جوان‌های در سن ازدواج بتوانند تشکیل خانواده دهند.

مهری تازه عروس این جشن وصال در کنار همسر خود  گفت: ما می‌توانستیم بعد از دو سال مراسم ازدواجی مجلل برگزا کنیم، اما وقتی به این آسانی و با کمترین هزینه می‌شد این مراسم را برگزار کرد چرا باید زندگی مشترکمان را با کلی قرض و قوله و فشار به والدینمان شروع می‌کردیم.

او ادامه داد: مهم رسیدن به هم و آغاز زندگی مشترک با علاقه و صمیمیت است نه برگزاری مراسم مجلل که دست آخر هم شاید همان مهمانان حتی از این مراسم مجلل هم راضی نباشند.

این نو عروس خطاب به جوانان گفت: همه ما باید حضرت زهرا و امیرمومنان را الگوی خود قرار دهیم نه در حد شعار بلکه همین برگزاری ازدواج‌های ساده، لبیک به همین سیره امامان و فرمایشات رهبری است.

مقدمات ازدواج جوانان فراهم شود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی در خطبه‌های نماز جمعه ارومیه نیز بر لزوم فرهنگ‌سازی ازدواج آسان تاکید کرد وافزود: مسئله ازدواج در دین ما، از جمله مسائل مهم و محوری است. خداوند تبارک و تعالی به این امر مقدس فرمان داده اند، لذا باید انسان ازدواج کند و تشکیل خانواده بدهد و همچنین مقدمات ازدواج را نیز برای سایرین فراهم کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی اظهار کرد: متاسفانه امروز سن ازدواج به علت برخی بهانه‌های واهی مثل چشم و هم چشمی، سن ازدواج بالا رفته در حالی‌که این مسئله وعده پروردگار است تا از فضل خود جبران خواهد کرد.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم با فعل «انکحوا» امر کرده است، گفت: امروز بر پدر و مادر و همچنین دولت واجب است زمانی‌که سن ازدواج فرزندان رسید، مقدمات را فراهم کنند و پشت گوش نندازند.

امام جمعه ارومیه با تاکید بر اینکه مسئله ازدواج جوانان مسئله بسیار مهمی است که هم در عفت جامعه، هم در ایمان افراد و هم در مسئله جمعیت میسر است، تصریح کرد: امروز باید ازدواج را هم در خانواده و هم در جامعه آسان کنیم.

حجت الاسلام قریشی تاکید کرد: دولت و حاکمیت نیز امکان ازدواج آسان برای جوانان را فراهم کنند.

برگزاری جشن‌های وصال (ازدواج آسان) در آذربایجان‌غربی

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی نیز از برگزاری ۶۰ برنامه شاخص با محوریت ۸ موضوع ویژه هفته ازدواج در سطح استان خبر داد.

سپهری در خصوص برنامه‌های این اداره کل در هفته ازدواج افزود: ماموریت اصلی ورزش و جوانان، برگزاری جشن‌های وصال (ازدواج آسان) در سطح استان به ویژه مناطق محروم از هفته ازدواج تا قبل از ماه محرم است.

وی، شعار محوری این هفته را «ازدواج آسان، ازدواج آسمانی»، اعلام کرد و گفت: جشن‌های وصال با حضور خانواده‌های زوجین همراه با اهدای هدایا و برنامه‌های مفرح با هدف ترویج فرهنگ ازدواج آسان در استان برگزار می‌شود.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ادامه داد: سال گذشته جشن‌های وصال با حضور ۴۰۰ نفر از زوجین برگزارشد که پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به افزایش تعداد شهرستان‌هایی که این جشن را برگزار می‌کنند، این تعداد به بیش از ۵۰۰ نفر برسد.

ساده زیستی و پرهیز از تجملات همواره در دین اسلام تاکید شده و امروزه نیز با توجه به وجود مشکلات اقتصادی و تورم موجود، بهتر است خانواده‌ها و جوانان به‌جای عمق دادن به فرهنگ غلط برگزاری مراسم پر زرق و برق، با فرهنگ‌سازی برگزاری جشن‌های دسته جمعی و ساده بر ترویج سنت حسنه ازدواج و تشکیل خانواده کمک کنند از سوی دیگر دولت نیز برای شروع زندگی مشترک جوانان و برگزاری جشن‌های ساده، تسهیلات ارزان قیمت و امکانات را مهیا کند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
مهریه
آخرین اخبار