نزدیک شدن آمریکا و عربستان به نهایی کردن پیش‌نویس پیمان امنیتی

یک روزنامه آمریکایی اعلام کرد واشنگتن و ریاض به زودی یک تواق امنیتی که اجازه استفاده آمریکا از خاک و آسمان عربستان را می‌دهد، امضا خواهند کرد.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و سعودی گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در شرف نهایی کردن معاهده‌ای با عربستان است که بر اساس آن واشنگتن متعهد می‌شود به دفاع از پادشاهی به عنوان بخشی از توافق توسعه روابط دیپلماتیک ریاض و تل‌آویو کمک کند.

براساس گزارش القدس العربی، این توافق بالقوه که برای هفته‌ها موضوع مکاتبات گسترده بین مقامات دولت آمریکا و دیگر مقامات این کشور در سنا بوده است، در بسته‌ای گسترده‌تر است که شامل انعقاد توافقنامه هسته‌ای بین واشنگتن و ریاض و برداشتن گام‌هایی در جهت ایجاد کشور فلسطین و پایان دادن به جنگ در غزه است.

تصویب این معاهده که به گفته وال استریت ژورنال، توافقنامه «اتحاد استراتژیک» نامیده می‌شود، مستلزم رای موافق دوسوم سنای آمریکا به آن است که دستیابی به آن دشوار خواهد بود، مگر اینکه در این توافق، عادی سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی در آن قید شود.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی و عربستانی نوشت که پیش نویس این معاهده در راستای توافقنامه امنیتی مشترک بین آمریکا و ژاپن تنظیم شده است.

این روزنامه گزارش داد که پیش‌نویس معاهده تصریح می‌کند که به واشنگتن توانایی استفاده از اراضی عربستان و حریم هوایی آن به منظور حفاظت از منافع آمریکا و شرکای آن در منطقه در ازای تعهد واشنگتن برای کمک به دفاع از عربستان در مقابل یک حمله داده شده است.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود اعلام کرد که هدف از این معاهده تقویت روابط بین ریاض و واشنگتن از طریق جلوگیری از ایجاد پایگاه‌های چین در عربستان یا ادامه همکاری امنیتی با ریاض است. با این وجود کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا و سفارت عربستان در واشنگتن هنوز به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این خصوص پاسخ نداده‌اند.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
آیا میدانید کشورهای غربی ورشکسته هستندمثل‌آمریکا برای امرار معاش از پولهایی که توسط اعضاء سازمان ملل جمع آوری میشود چون عقل ندارند در همه جا همش هزینه وشکست میخورندمثل جنگ افغانستان وعراق ولبنان ویمن وطوفان ال اقصی ودر آمدهزینه شده از پولهای بلوکه شده کشورهای جهان بعنوان تحریم وکلاه گذاشتن‌بر سر بعضی کشورهای ساده لوح ودر غرب ۲۰درصد پولدار وبقیه برده هستند وبا هالیوود سرگرمند واز دیکتاتوری وظلم سر در نمی آورند چون اکثریت مهاجرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
آمریکا وغرب چند تاکودک آبرو وهیبت آمریکا وغرب را از هم پاشیدند اما کسی که ادعای پادشاه عربستان سعودی دارد مثل نوکر در برابر آمریکا وصهیونیسمها کرنش میکند چرا سران عربستان اینقدر خود را در مقابل سیاسیون وحشی غرب کوچک میکنند این ازبد بختی بن سلمان وپدرش میباشد
Sweden
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
این خبر بدی هست
آمریکا از طریق خاک سعودی به ایران حمله میکند و
ما هم در جواب. به عربستان سعودی حمله میکنیم
آمریکا هم از حماقت سعودی سو استفاده می‌کنه و میگه ما ایران را از بین ببریم حتی اگر که شده سعودی و ده تا کشور دیگه نابود بشن ارزشش داره
آخرین اخبار