حفظ اصالت محصولات تولیدی در گرو استانداردسازی صنایع دستی

معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره‌کل استاندار استان کرمانشاه گفت : با استانداردسازی صنایع دستی علاوه بر حفظ اصالت محصولات تولیدی، اعتماد مصرف کننده و حتی جذب گردشگر به این حوزه دوچندان می‌شود.

نسرین ذوالنوریان، معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره‌کل استاندار استان کرمانشاه گفت : به منظور ارتقاء کیفیت تولیدات هنر‌های سنتی و صنایع دستی ایران متناسب با معیار‌های پذیرفته شده جهانی، نیازمند تدوین استاندارد‌های لازم برای ویژگی‌های مواد اولیه، روش تولید، ابزار‌آلات، محصول و صدور گواهینامه‌های کیفیت هنر‌های سنتی و صنایع دستی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با استانداردسازی صنایع دستی علاوه بر حفظ اصالت محصولات تولیدی، اعتماد مصرف کننده و حتی گردشگر نیز به این حوزه دوچندان می‌شود. در همین راستا اداره‌کل استاندارد کرمانشاه نیز بنا به وظایف ذاتی و تکلیفی خود در حوزه تدوین و تجدید نظر استاندارد‌های ملی، به حوزه صنایع دستی بومی کرمانشاه ورود کرده است.

ذوالنوریان افزود: در این راستا این اداره‌کل با همکاری اداره‌کل میراث فر هنگی استان و استفاده از نظرات علمی صاحبنظران، هنرمندان و متخصصان، تاکنون ۱۰ استاندارد ملی مربوط به محصولات بومی استان شامل گلیم هرسین، گیوه هورامی (مردانه و زنانه)، ساز تنبور، ارغوان‌بافی، جاجیم و چاقوی کرند تدوین کنند.

وی خاطرنشان کرد: کاربران می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان ملی استاندارد ایران به آدرس http://www.inso.gov.ir این استاندارد‌ها را به‌صورت رایگان دریافت کنند.

معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره‌کل استاندار استان کرمانشاه تصریح کرد: در این استاندارد‌ها درجه‌بندی و ارزیابی کیفی محصول با معیار‌های دقیق ارزیابی می‌شود و به خصوص به اصالت و کیفیت مواد اولیه و زیرساخت‌ها توجه شده است. اعطای پروانه کاربرد علامت استاندارد به واحد‌های تولیدی متقاضی از گام‌های بعدی این اداره‌کل است. بدون شک استانداردسازی صنایع دستی، زمینه را برای تحقق شعال سال ۱۴۰۳ با عنوان «رونق تولید با مشارکت مردم» فراهم می‌کند از طرفی باعث ایجاد اشتغال و بویژه رونق صادرات می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.