تقسیم چهارمحال و بختیاری به شش منطقه در طرح مدیریت پسماند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: این استان هم‌اکنون در طرح مدیریت پسماند به شش منطقه تقسیم شده است.

علی حیدری در جلسه کارگروه مدیریت پسماند که در محل اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: در این طرح برای چندین شهرستان در یک منطقه، کارخانه پسماند احداث شود تا برآورد اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: نبود قانون مشخص و واحد از مهمترین مشکلات حوزه پسماند استان است.

حیدری به محدودیت قانونی مدیریت پسماند در سطح کلان اشاره و اضافه کرد: قانون مدیریت پسماند باید در سطح کلان اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه احداث کارخانه بازیافت در شهرکرد از سوی بخش خصوصی اجرایی شد، گفت: اجرای این طرح تاکنون به نتیجه نرسیده و کار‌های واگذاری این طرح به شهرداری در مرحله اجراست.

حیدری بیان داشت: هم‌اینک برای دفن زباله در بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های استان با مشکل جدی مواجه هستیم و سازمان حفاظت محیط‌زیست با محل‌های پیشنهادی فرمانداران برای دفن زباله موافقت نمی‌کند و باید برای رفع مشکل پسماند استان سازمان حفاظت محیط‌زیست مکانی را برای این کار پیشنهاد دهد.


بیشتر بخوانید


وی با اشاره به اینکه برخی قوانین در موضوع مدیریت پسماند دست و پاگیر هستند، بیان داشت: چهارمحال و بختیاری در حوزه کارگروه پسماند کوتاهی نداشته است.

شهرام زارع فارسانی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه موضوع مدیریت پسماند برای حفظ محیط‌زیست بسیار حائز اهمیت است، گفت: باید از زباله به‌عنوان طلای کثیف درآمدزایی ایجاد شود.

وی افزود: دستور کار چند جلسه کمیسیون عمران و خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری به موضوع مدیریت پسماند اختصاص یافته است تا این موضوع با همکاری و همراهی بخش دولتی و خصوصی حل شود.

زارع با تاکید بر اینکه رهاسازی زباله در طبیعت بسیار آزاردهنده است و به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کند، گفت: موضوع مدیریت پسماند در استان به‌صورت ویژه و با همکاری همه دستگاه‌ها و بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد تا معضل دفن غیراصولی زباله حل شود.

وی بیان کرد: استفاده از نایلون‌های پلاستیکی در خرید بسیار مرسوم است، فرهنگ‌سازی برای جایگزینی کیسه‌های خرید پارچه‌ای به‌جای نایلون در این حوزه بسیار موثر خواهد بود تا زباله کمتری تولید کنیم.

زارع ادامه داد: برخی از آمار نشان می‌دهد که در چهارمحال و بختیاری روزانه ۷۲۵ تن و سالانه بیش از ۲۶۴ هزار و ۳۶۸ تن زباله خانگی تولید می‌شود و میزان تولید پسماند در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان روزانه بیش از چهار تن است که در ابتدا بی‌خطرسازی و سپس به همراه پسماند‌های عادی جمع‌آوری و دفع می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار