معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: آتش‌زدن مزارع و کشتزارها مشکلات زیست‌محیطی زیادی در این استان ایجاد کرده است.

احمدرضا دالوند با بیان اینکه منابع طبیعی و زیستی لرستان بسیار غنی و حاصل صدها سال است، اظهار داشت: درختان بلوط سال‌ها زمان می‌خواهد تا به رشد مناسب برسد، ازاین‌رو ما نیز باید برای حفظ طبیعت و آیندگان اقداماتی انجام دهیم.

وی افزود: درختان، مراتع و موجوداتی که در طبیعت لرستان وجود دارند و باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های خدادادی این منطقه از آنها حفاظت کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان، حریق جنگل‌ها و مراتع را به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی در منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: وظیفه حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی به عهده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است؛ اما بدون همیاری و همکاری دستگاه‌های اجرایی و مردم این امر امکان‌پذیر نیست.

دالوند، افزود: به همین دلیل تمامی دستگاه‌های اجرایی، لشکری، دهیاری‌ها و جوامع محلی، گروه‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های بهره‌بردار برای حفاظت و صیانت از این منابع، جلوگیری و همچنین اطفا حریق باید هم‌افزایی و همکاری لازم را داشته باشند.

وی تشکیل مستمر جلسات اطفای حریق را در این فصل از سال ضروری دانست و بیان کرد: در مواقع لازم دستگاه‌ها، مراکز خدمات کشاورزی موظف‌اند تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز به‌ویژه ماشین‌های آتش‌نشانی را برای اطفا حریق در اختیار منابع طبیعی قرار دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه منشأ بیشتر آتش‌سوزی‌ها غفلت انسانی است، تصریح کرد: آتش‌زدن مزارع و کشتزارها توسط کشاورزان بعد از برداشت محصول باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم و همچنین آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در منطقه می‌شود.

دالوند، آموزش و فرهنگ‌سازی را یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش آتش‌سوزی در منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی باید اقدامات فرهنگی و آموزشی را در پیشگیری و جلوگیری از حریق را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: باید به کشاورزان هشدارهای لازم را داد و در صورت مبادرت به آتش‌زدن باقیمانده محصولات زمین‌ها، جهاد کشاورزی باید از تمامی خدمات کشاورزی و امتیازات آنها رو محروم کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.