جاری شدن سیلاب در سه هفته گذشته موجب جان باختن صدها تن و خرابی هزاران خانه در ولایت های شمال افغانستان شده است.

بارا‌ن‌های شدید و جاری شدن سیل‌های ویرانگر در سه هفته گذشته موجب جان باختن صدها تن وخرابی هزاران خانه در روستاهای ولایت های شمال افغانستان شده است. 

همچنین 21 شهرستان در ولایت های بدخشان، بغلان و تخار در شمال شرقی افغانستان شاهد سیلاب بوده اند. 

بارندگی همچنین خسارات سنگینی را در، مرکز غور و غرب هرات وارد کرد. 

خسارات فراوان سیلاب به مردم افغانستان 

جنت فهیم چکری کارشناس مسایل اجتماعی افغانستان در این باره گفت سیلاب زمانی که آغاز شد خسارات جانی و مالی زیادی در ولایت های شمالی افغانستان ایجاد کرد. 

وی گفت کودکان و زنان نیاز جدی به دارو، پوشاک و غذا دارند و کمکهای صورت گرفته به علت حجم زیاد خسارات و گستردگی در ولسوالی های مختلف پاسخگوی تمامی نیازها نبوده است. 

چکری گفت نبود سیستم مرکزی برای توزیع کمک ها و برآورد و رسیدگی به آسیب دیدگان نیز یکی از علل باقی ماندن مشکلات پس از سیل در این ولایت ها است. 

چکری افزود بیشتر خسارات سیلاب در بغلان به ویژه بغلان مرکزی روی داده است و این به علت حضور منزل ها و خانه های مسکونی در کنار رودخانه هاست. 

تحریم های آمریکا مانع گسیل کمک به سیلاب زدگان افغانستان 

سمیع الله احمدزی کارشناس مسائل افغانستان در این زمینه گفت همانطور که در جریان هستید سیلاب در افغانستان بالخصوص در ولایات غور، بغلان، فاریاب و هرات خسارات جانی و مالی فراوانی به بار آورد. 

احمدزی گفت سیلاب در بغلان بیش از ۳۵۰ کشته برجای گذاشت و حدودا ۲ هزار و ۱۰۰ خانه را تخریب کرد.همچنین به بیش از ۳ هزار خانه آسیب وارد کرده است و هزاران دام تلف شده است. 

وی افزود سیلاب در ولایت فاریاب ۶۱ کشته و ۳۵۰ دام را تلف کرد و باعث تخریب صدها خانه شد. 

همچنین در ولایت غور نیز ۵۰ تن جان باختند و حدودا یک هزار دام تلف شدند و در هرات نیز بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تن آواره شدند. 

کارشناس مسائل افغانستان در این باره گفت حکومت سرپرست پس از وقوع سیلاب با بالگرد به کمک مردم رفت و مواد اولیه،پتو و لوازم اضطراری را از ولایات همجوار راهی ولایت های سیلاب زده کرد. 

احمدزی درباره کمک به سیلاب زدگان اخیر افغانستان گفت سازمان ها و موسسات جهانی کمک های چندانی نکردند در عین حال کشورهای همجوار از جمله جمهوری اسلامی ایران از طریق هلال احمر و نهادهای فعال به افغانستان کمک گسیل داشتند. 

وی گفت خانه سازی در کنار آب راه ها و ایمن نبودن خانه ها در دهات ها از جمله عللی است که می توان در این باره به آن اشاره کرد. 

احمدزی افزود تحریم های ظالمانه آمریکا در زمینه مالی و بانکی مانع ارسال کمک های مردمی به افغانستان شده است و از سویی ضبط اموال مردم افغانستان توسط آمریکا نیز دست حکومت سرپرست را برای رسیدگی هرچه بهتر به مردم بسته نگه داشته است. 

احمدزی در پایان درباره نیاز سیلاب زدگان گفت مواد اولیه، ایجاد سرپناه های موقت و توزیع زمین به سیلاب زدگان از جمله اهم مسائل در این باب است. 

گفتنی است در این راستا جمهوری اسلامی ایران طی دو مرحله دو هواپیمای حاوی کمک های بشر دوستانه برای سیلاب زدگان افغانستان به افغانستان ارسال کرد و هلال احمر ایران نیز در هماهنگی با ادارات مربوطه ولایت بغلان برای ۱۵۵ خانواده سیلاب‌زده کمک‌ توزیع کرد. 

سازمان ملل، روسیه، ژاپن،قطر و اتحادیه اروپا از جمله کشورها و نهایی بوده اند که برای سیلاب زدگان افغانستان کمک ارسال کرده اند. 

با این حال هنوز مردم اسیب دیده افغانستان از سیلاب در چادرها زندگی می کنند و نیازهای مبرمی به کمک بالخصوص مواد اولیه زندگی دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.