ارزیابی سیا نشان می‌دهد نتانیاهو عمدا از ارائه برنامه مشخص در خصوص جنگ غزه و بعد از آن سرپیچی می‌کند تا از شکاف بیشتر در کابینه جلوگیری کند.

ارزیابی سیا که این هفته میان مقامات آمریکایی منتشر شد نشان می‌دهد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی فکر می‌کند می‌تواند با مشخص نکردن برنامه خود برای بعد از جنگ یا توصیف مبهم آن، از واکنش‌های منفی اعضای کابینه و جامعه بین‌المللی فرار کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، نتانیاهو احتمالا معتقد است که اگر برنامه مشخصی برای بعد از جنگ ارائه ندهد، همچنان از حمایت رؤسای امنیتی خود برخوردار خواهد بود و می‌تواند از فروپاشی کابینه جلوگیری کند.

یک منبع آگاه می‌گوید این یکی از به روزترین ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا درباره طرز فکر نتانیاهو است. این گزارش در میانه تغییر آشکاری در نحوه نگرش دولت بایدن به اسرائیل رخ می‌دهد؛ بدین معنا که بایدن کمتر به تل‌آویو به عنوان یک شریک قابل اعتماد نگاه می‌کند و بیشتر آن را یک طرف خارجی غیرقابل پیش‌بینی می‌داند که باید رفتار‌های آن تحلیل شود. این در حالی است که مقامات ارشد دولت جو بایدن از جمله بیل برنز، رئیس سیا در حال دیدار با میانجیگران مصری و قطری و گفتگو در خصوص مذاکرات آتش‌بس هستند. 

در همین حال، شمار شهدای غزه به بیش از ۳۶ هزار نفر رسیده و بایدن که خود را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آماده می‌کند، به دلیل ترس از دست دادن آرا دیگر روابط خوبی با نتانیاهو ندارد و بیش از پیش در ملاء عام از او انتقاد می‌کند. به طور مثال، رئیس جمهور آمریکا این هفته در مصاحبه با مجله تایم گفت: «برای مردم دلایل زیادی وجود دارد که فکر کنند نتانیاهو جنگ را برای منافع سیاسی خود طولانی می‌کند». 

جامعه اطلاعاتی آمریکا در ماه مارس علنا اعلام کرد که حیات سیاسی نتانیاهو در خطر است. او به دلیل شکست‌های اطلاعاتی که سبب حمله هفتم اکتبر شد باید پاسخگو باشد و از سوی دیگر با اختلافات عمیقی درون کابینه خود مواجه است. حتی در میانه فشار شدید بایدن برای پایان دادن به جنگ، او با همان میزان فشار از درون کابینه شکننده خود مواجه است. 

به طور کلی، کابینه ائتلافی نتانیاهو بر سر چندین موضوع مهم در خصوص برنامه‌های پس از جنگ به شدت اختلاف دارد و فقدان وحدت سبب می‌شود نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عدم ارائه یک برنامه مشخص ادامه دهد. 

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هوشنگ
۰۳:۳۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
ساکت باش که از سیاست چیزی گیرت نمیاد به فکر لذت ها آرامش زندگی خودت باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی جنایتکار در فلسطین، نوارغزه، لنبان و سوریه مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شده است و باید در دادگاه لاهه محاکمه شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
اسرائیل در لیست سیاه سازمان ملل قرار گرفت
بیش از ۷۰ درصد شهدای غزه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد و طبق آخرین آمار بیش از ۱۵ هزار کودک در نوار غزه در حملات ارتش رژیم اسرائیل به شهادت رسیده‌اند و بیش از ۱۷ هزار کودک دیگر پدر یا مادر یا هر دو والدین خود را از دست داده‌اند.
در ارتباط با کرانه باختری نیز سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه گفت که از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون،‌ اسرائیلی‌ها بیش از ۵۰۰ فلسطینی را در کرانه باختری کشته‌اند که یک چهارم آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.
Iran (Islamic Republic of)
سازمان ملل بعد از گذشت 76 سال رژیم صهیونیستی را رسما «کودک‌کُش» اعلام کرد
۲۰:۵۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
سازمان ملل بعد از گذشت 76 سال رژیم صهیونیستی را رسما «کودک‌کُش» اعلام کرد
آخرین اخبار