دهقان پور مطرح کرد؛

افزایش بهره وری آب با آبزی پروری و صادرات بیش از ۵ هزار تن خوراک آبزیان به خارج

رئیس جهاد کشاورزی فارس، از برنامه ۵ ساله این سازمان در جهت افزایش بهره وری آب با توسعه آبزی پروری خبر داد و گفت: میزان ۵ هزار و ۶۰۰ تن خوراک آبزیان به خارج از کشور صادر می‌شود.

مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، یکی از مزایای آبزی‌پروری را مصرف نکردن آب برشمرد و اظهار کرد: آبزی‌پروری در استخر‌های کشاورزی علاوه بر تولید پروتئین ارزشمند منجر به افزایش غنای آب برای بهره‌برداری کشاورزی می‌شود.

او گفت: استفاده بهینه از منابع آبی در جهت توسعه آبزی پروری، افزایش سرانه مصرف آبزیان و ارتقای سبد محصول با توسعه محصولات جدید از جمله سیاست‌های این سازمان در حوزه شیلات است.

دهقان پور، به تشریح برنامه ۵ ساله توسعه آبزی پروری در استان فارس پرداخت و افزود: تهیه بانک اطلاعات استخر‌های دارای ظرفیت مناسب برای اجرای طرح، ایجاد تشکل تعاونی در شهرستان ها، تخصیص اعتبار، سهمیه بندی ماهی ریزی در استخر‌ها و پایش مستمر این واحد‌ها از مواردی است که در این برنامه در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه صنایع تبدیلی حوزه شیلات نقش کلیدی در ایجاد ارزش افزوده و ثبات اقتصادی در تولید آبزیان دارد، ادامه داد: فرآوری و تبدیل آبزیان به محصولات غذایی متنوع، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده موجب ارتقای سلامت جامعه می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به صنایع فرآوری شیلات استان فارس، تصریح کرد: صنایع بسته بندی و عمل آوری ماهی و میگو، تولید کنسرو و پودر ماهی، تولید خوراک اختصاصی آبزیان و کارگاه ساخت تجهیزات آبزی پروری در بیش از ۱۸ واحد فعال این استان ظرفیت تولید بیش از ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ تن محصول و ساخت ۵۰۰ کارگاه را دارند.

دهقان پور، به بیان ظرفیت کارخانجات تولید خوراک آبزیان و میزان صادرات آن‌ها پرداخت و افزود: در استان فارس ۴ کارخانه تولید خوراک آبزیان در شهرستان‌های بیضا، مرودشت و شهرک صنعتی شیراز با میزان تولید ۲۲ هزار و ۵۶۴ تن و اشتغال ۱۱۵ نفر فعال هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اضافه کرد: از این میزان تولید ۱۶ هزار و ۹۶۴ تن به مصرف داخلی می‌رسد و میزان ۵ هزار و ۶۰۰ تن به کشور‌های عراق، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، ارمنستان، ترکیه، لبنان، امارات و آذربایجان صادر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.