چهارمحال و بختیاری سوگوار شهادت امام محمدتقی(ع)

در سالروز شهادت حضرت امام محمدتقی(ع)، چهارمحال و بختیاری سیاه پوش و عزادار آن امام همام شد.

نهمین اختر فروزان آسمان امامت و ولایت، امام محمد بن علی علیهم السلام ملقب به جواد، تقی، قانع، مرتضی، نجیب، منتجب، متقی، زکی، متوکل، مرضی، المختار و مکنی به ابوجعفر(ابو جعفر ثانی) و ابوعلی، در سال ۱۹۵ ه. ق بنا به قولی در ۱۵ یا ۱۷ ماه رمضان و بنا به قول دیگر در دهم ماه رجب در شهر مدینه دیده به جهان گشود.

محمد بن علی بن موسی مشهور به امام جواد و امام محمدتقی(ع) است و به دلیل کثرت بخشش و احسان به او لقب جواد دادند. آخرین روز ماه ذی‌القعده مصادف با شهادت نهمین امام شیعیان است. به همین مناسبت مردم دیندار و متدین کشورمان با حضور در مساجد و حسینیه‌ها به سوگواری می‌پردازند.

وی در آخر ذى القعده سال ۲۲۰ هجری قمری به وسیله زهرى که همسرش ام الفضل به تحریک برادرش جعفر بن مأمون و به دستور عمویش معتصم عباسى به آن حضرت (ع) خورانید، مسموم شدند و به شهادت رسیدند.

امام جواد(ع) هنگام شهادت تنها ۲۵ سال سن داشتند و جوانترین امامان شیعه هستند.


بیشتر بخوانید


پیکر پاک امام در کنار جد بزرگوارشان حضرت موسی بن جعفر(ع) در قبرستان قریش در بغداد به خاک سپرده شد. بارگاه ملکوتی این دو پیشوای معصوم به کاظمین معروف است و هم اکنون زیارتگاه و کعبه آمال شیفتگان حق و دوستداران مکتب امامت و ولایت است.

کنیه ایشان ابوجعفر ثانی است و ملقب به جواد و ابن‌الرضا بودند. ملقب شدن ایشان به جواد را به دلیل کثرت بخشش و احسان امام دانسته‌اند.

امام جواد ۱۷ سال امامت کردند که با حکومت مأمون عباسی و معتصم عباسی همزمان بود.

در منابع شیعی، مناقب و کرامات متعددی همچون سخن گفتن هنگام تولد، طی‌ُالارض، شفادادن بیماران و استجابت دعا برای امام جواد (ع) نقل شده است.

آثار فراوانی درباره امام نهم به زبان‌های مختلف منتشر شده است که در برخی کتاب‌شناسی‌ها تا ۶۰۵ اثر شامل کتاب، مقاله و پایان‌نامه گرد‌آوری شده است. وفاة الامام الجواد، مسند الامام الجواد، موسوعة الامام الجواد علیه‌السلام، الحیاة السیاسیة للامام الجواد و حیاة الامام محمد الجواد از جمله این آثار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار