رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: سیدمحمدامین شیخ‌مندی، یکی از قایقرانان پیشکسوت این شهرستان به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست، مسافت ۱۷ کیلومتری سد این شهر را با شعار سد مهاباد سطل زباله نیست، پارو زد.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: سیدمحمدامین شیخ‌مندی فعال محیط زیستی با این اقدام خود می‌خواست به شهروندان به‌ویژه گردشگران حاشیه سد مهاباد این پیام را بدهد که سد مهاباد تامین کننده آب شرب شهر است و باید از ورود پسماند‌ها به داخل آن جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: برخی گردشگران که به تفرجگاه حاشیه سد مهاباد می‌روند بدون توجه به تابلو‌های هشدار، زباله و سایر پسماند‌ها را رها می‌کنند که بر اثر وزش باد این زباله‌ها وارد دریاچه سد مهاباد می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد ادامه داد: این عضو تیم منتخب پیشکسوتان قایقرانی دراگون ایران، علاوه بر سد مهاباد هر سال در پاکسازی غار آبی سهولان، تالاب‌های بین‌المللی «کانی‌برازان» و «یوسف‌کند» مهاباد نیز مشارکت دارد و با استفاده از قایق خود پسماند‌ها را از این محیط‌ها جمع‌آوری می‌کند.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های هفته محیط زیست در مهاباد گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای جوامع محلی پیرامون تالاب‌های مهاباد، اطلاع رسانی در زمینه طرح تفکیک زباله در مبدا، پایش و نمونه برداری از واحد‌های صنعتی و نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرگزاری‌های فعال شهرستان از دیگر برنامه‌های این هفته در مهاباد است.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به‌شمار می‌آید.

پنجم ژوئن روز جهانی محیط زیست با شعار زمان برای طبیعت در سال ۲۰۲۰، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم نسبت به محیط زیست انتخاب شده است.

در تقویم ملی ایران نیز از ۱۶ تا ۲۲ خرداد، به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده که شعار ملی این هفته نیز امسال «سهم من در تداوم حیات» نامگذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.