سند موسیقی نمی‌تواند چرخه این هنر را کنترل کند

پس از اعلام تدوین نهایی سند ملی موسیقی، ایراد‌های زیادی به آن وارد شده است و برخی از کارشناسان موسیقی اذعان می‌کنند انتظار بیشتری از این سند داشتند.

طبق گفته بعضی از کارشناس‌های حوزه موسیقی، تدوین سند ملی موسیقی، دو دهه زمان برد تا نهاد‌های مختلف حاکمیتی به آن پرداختند و روی آن کار کردند تا بالاخره، در سال گذشته به مرحله نهایی رسید و آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور کشور، این سند را ابلاغ کرد. اما با این وجود، همچنان می‌بینیم این سند حتی روی یک پایگاه اینترنتی قابل مشاهده نیست و به همین خاطر، بسیاری از موسیقیدانان برجسته کشور در این رابطه بحث می‌کنند؛ بنابراین باید دید اساس این سند چیست؟ آیا راهگشایی در زمینه موسیقی کشور دارد یا خیر؟ 

 پیروز ارجمند، آهنگساز و رئیس سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد و مرکز موسیقی حوزه هنری، در نقد و بررسی سند ملی موسیقی اظهار کرد: سندی که سال‌ها تدوین آن طول کشیده است طبیعتاً انتظار بیشتری از آن می‌رود. چون چند سال قبل و پیش از ریاست جمهوری آقای روحانی، اولین سند موسیقی تدوین شده و در دوره او، دومین سند تهیه شد و سند فعلی، سومین مورد تدوین شده است که با سند‌های قبلی تفاوت دارد و در نتیجه، آن‌چه که مشخص است، این است که موسیقی‌دان‌ها و کارشناس‌ها در تدوین سند نقش نداشته‌اند و تنها شخصیت موسیقایی که در این تدوین، حضور داشته آقای نوربخش؛ آن هم به عنوان مدیر عامل خانه موسیقی ایران بوده است.

ارجمند گفت: جای جای سند ملی موسیقی، ادبیات و واژگان ابداعی را نشان می‌دهد که بیانگر این است نویسندگان سند، بسیار به شکل کلی‌گویی و حکمت‌گونه و فلسفی به این موضوع توجه کرده‌اند و پراکنده‌گویی در آن زیاد است و مشخصات یک سند در آن وجود ندارد. چون سند باید رفتار‌ها و راهبرد‌ها و مأموریت‌هایی را برای مدیران تعیین کرده و طرح‌هایی را تعریف کند و به همین خاطر، کلیات این سند باید به حدی روشن باشد که هر مدیری بتواند با استناد این سند موسیقی، خیلی از کار‌های این حوزه را انجام دهد. 

رئیس سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد تصریح کرد: اگر چنین سندی حتی به همین شکل نصفه و نیمه در اختیار ما بود، می‌توانستیم خیلی از کار‌ها را انجام دهیم. چون طبیعتاً تدوین سند اصولاً کار خوبی است ولی یکی از بخش‌های مهم آن مربوط به صنعت موسیقی است که آیا این سند موسیقی می‌تواند صنعت موسیقی را متحول کند یا خیر؟

 باید دانست که سند موسیقی نمی‌تواند چرخه و خلق هنری موسیقی را کنترل کند و این بخش مربوط به هنرمندان است و زیاد به این موضوع که دولت‌ها و سند موسیقی چه چیزی می‌گویند، توجه نمی‌کنند. چون مربوط به حوزه محتوای موسیقی است و هنرمند حوزه موسیقی، کار هنری خودش را خلق می‌کند.

ارجمند افزود: اگرچه سند ملی موسیقی قرار است صنعت موسیقی را دچار تحول و توسعه کند ولی ایراد‌های اساسی به آن وارد است.

این سند موسیقی دارای پراکنده گویی زیادی است و بعضی قسمت‌ها، حتی دست مجریان را برای تحریم‌های بیشتر موسیقی، باز گذاشته است یا به طور مشخص، درمورد صنعت موسیقی مشخص نکرده که یک چرخه است و ذینفعانی دارد که تک تک ذینفعان باید در یک چرخه سالم و پویا باشند تا موسیقی بتواند توسعه پیدا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.