پرونده درآمدهای حاصل از فروش خودروهای توقیفی به کجا رسید؟

در برنامه پرسمان امروز با حضور دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر موضوع درآمد‌های حاصل از فروش خودرو‌های توقیفی مورد بحث قرار گرفت.

حسن مقدم دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: پارسال بیش از ۳۳ تن انواع مواد مخدر در استان کشف و ضبط داشتیم و هزار و ۳۰ خودرو هم توقیف شد و امسال نیز تاکنون بیش از سه تن کشفیات مواد مخدر داشتیم.

او افزود: امسال یک نوبت مزایده خودرو‌های توقیفی داشتیم و یک مرحله دیگر هم به زودی انجام می‌شود که درآمد‌ها به حساب خزانه اصلی واریز می‌شود و پارسال ۱۸۶ میلیارد تومان از طریق فروش اموال توقیفی به حساب خزانه واریز شد. 

حسنی مقدم بیان کرد: طبق قانون تنها اجازه داریم که این خودرو‌ها را در اختیار دستگاه‌های کاشف قرار بدهیم و یا توزیع بین دستگاه‌های مختلف مقابله‌ای در سایر استان‌ها در صورت نیاز صورت می‌گیرد و اجازه تحویل آن به سایر دستگاه‌های اجرایی را نداریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از اقدامات بازدارندگی در حوزه مقابله با مواد مخدر همین توقیف وسایل نقلیه قاچاقچیان است و اواخر پارسال مکاتبه‌ای با امضای استاندار انجام دادیم و رئیس جمهور شهید نیز با درخواست ما موافقت کردند که درصدی از درآمد‌های استان از فروش این اموال توقیفی به استان برگشته و در بحث‌های مقابله ای، فرهنگی، پیشگیری و سایر حوزه‌های مواد مخدر هزینه شود؛ نامه موافقت نامه شهید جمهور با درخواستمان ارجاع شده و منتظر تخصیص آن هستیم.

او عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲۱ مرکز درمان و کاهش آسیب‌های مواد مخدر در استان دایر است و در چهار شهرستان مرکز دولتی ام ام تی نداریم که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قرار است ظرف یکی دو ماه آینده این مراکز در این شهرستان‌ها تجهیز شود.

مسئولین مطالبه‌گر برای برگشت درآمد‌های حاصل از فروش خودرو‌های توقیفی به استان باشند 

نسائی زهان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: وسایل نقلیه که به نفع دولت ضبط می‌شود و در مزایده فروخته می‌شود از همه استان‌ها در این مزایده شرکت می‌کنند که در دو سه سال اخیر تنها ۱۰ درصد خرید‌ها توسط مردم خود استان صورت می‌گرفتو الان با اطلاع رسانی حدود ۶۰ درصد از فروش خودرو‌های توقیفی مواد مخدر به مردم خود استان است. 

او افزود: با توجه به اینکه سود خوبی در خرید این خودرو‌های توقیفی وجود دارد از مردم استان می‌خواهیم تا در این مزایده‌ها شرکت کنند تا سود آن نصیب مردم خود استان شود. 

نسائی زهان بیان کرد: پارسال ۱۱۵۰ دستگاه وسیله نقلیه از قاچاقچیان ضبط شده بود که به نفع دولت در ۷ مزایده به فروش رفت و تقریباً ۱۸۵ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان درآمد حاصل آن به حساب خزانه دولت رفت. 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز ادامه داد: از این مبلغ تنها ۱۰ میلیارد تومان را با رایزنی اخذ کردیم که ۸ میلیارد آن برای ایستگاه بازرسی علی آباد و ۲ میلیارد آن هم برای ایستگاه بازرسی صحرای نهبندان هزینه شد. 

او عنوان کرد: ما سومین استان پهناور کشور و همسایه بزرگترین تولید کننده مواد مخدر یعنی افغانستان هستیم و از طرفی هم با سیستان و بلوچستان همسایه‌ایم در نتیجه باید اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای را جدی‌تر بگیریم و هم اکنون ۸۶ درصد از زندانیان در استان محکومین مواد مخدر هستند که این خود یک نوع آسیب برای استان به حساب می‌آید.

نسائی زهان تصریح کرد: هم ما و مسئولین باید مطالبه مطالبه‌گری بیشتری انجام دهیم و به طور مثال هنوز یک مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ در استان نداریم و این یک آسیب جدی است؛ طبق اطلاعاتی که امروز در صحبت با مراکز گرمخانه شهرداری بیرجند گرفتم اعلام شد که بیش از ۱۸۰ نفر کارتون خواب در شبانه روز به گرمخانه‌ها می‌روند در صورتی که باید به مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ رفته، اما هنوز همچین مرکزی در بیرجند نداریم. 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اظهار کرد: اکثر آسیب‌های خرد و دزدی‌های خرد در استان مربوط به کارتون خواب‌ها و معتادین متجاهر است و یکی از راه‌های کاهش آسیب این است که یک مرکز در نظر بگیریم و معتادین متجاهر را ترک بدهیم؛ البته که دولت یک زمین ۳۷۰۰ متری برای تأسیس این مرکز در بیرجند تخصیص داده است و امیدوارم بودجه لازم برای ساخت آن به زودی تخصیص داده شود و این اعتقاد را داریم که باید به استان ما نگاه ویژه‌ای شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
مال کی را دارن میفروشن ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رسول زهرائی رئوف
۱۶:۱۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
فروش خودرو توقیفی مثل خرید و فروش موتور مزایده نباشد که مردم موتور مزایده را می خرند پلیس راهور به این ها پلاک و سند نمی دهد و بدون پلاک تردد می کنند و گاهی اشرار و اوباش هم از این موتور ها استفاده می کنند در نهایت پلیس دوباره اینها را توقیف می کند و ضرر و زیانش را مردم می برند