دستاورد‌های فرهنگی بازتاب نامه مقام‌معظم رهبری به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

مدیر رصد فرهنگی کشور درمورد دستاورد‌های فرهنگی بازتاب نامه رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا توضیحاتی داد.

دانشگاه‌های آمریکا از اوایل اردیبهشت سال جاری در اعتراض به نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه شاهد اعتراض‌هایی بوده است که از نگاه ناظران، نمونه آن در دهه ۶۰ میلادی و اعتراض‌های دانشگاه‌های این کشور به جنگ ویتنام دیده شده بود و رهبر انقلاب اسلامی در روز‌های گذشته، نامه مهمی خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در ایالات متحده آمریکا منتشر کرد که بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی داشته است و به ویژه کاربران انگلیسی زبان شبکه‌های اجتماعی و شخصیت‌ها و مقام‌های مختلف نیز، به آن واکنش نشان دادند.

محمّد اصغری، مدیر رصد فرهنگی کشور، در گفت‌وگو با رادیو جوان، درمورد دستاورد‌های فرهنگی بازتاب نامه رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان حامی فلسطین در ایالات متحده آمریکا بیان کرد: ماجرای اعتراضات دانشجویی در آمریکا و سابقه‌مند بودن این اعتراض‌ها در این کشور نکته مهمی است. چون سابقه‌اش به دوران مبارزات ضد جنگ پس از جنگ ویتنام در آمریکا برمی‌گردد و در دوران جنبش دانشجویی سال ۱۹۶۸ در جهان، دوباره شاهد التهاباتی در دانشگاه‌های آمریکایی بودیم.

ما برای ارزیابی تأثیر نامه حکیمانه مقام معظم رهبری به جوانان آمریکایی نیازمند این هستیم که بیشتر بدانیم اساساً طرف گفت‌وگوی حضرت آقا، چه جریانات، گروه‌ها و افرادی هستند؟ و آیا اصلاً ما در ایالات متحده آمریکا با یک جریان واحد دارای یک مانیفست مشخص روبرو هستیم یا با گروه‌های متکثر طرف هستیم؟ 

مدیر رصد فرهنگی کشور تصریح کرد: برای اعتراضات ضد جنگ پس از جنگ ویتنام فراموش نکنیم که برخی از دولتمردان جنگ‌طلب بعدی ایالات متحده آمریکا جزء پیشگامان آن اعتراضات دانشجویی ضد جنگ در آن دوره بودند. به عنوان مثال؛ وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا، خودش جزء فعالان دانشجویی ضد جنگ بود؛ همان وزیر امور خارجه‌ای که جنگ‌های خانمان‌سوزی را در سوریه و خاورمیانه و... آتش‌افروزی کرد. در نتیجه، در عین حال که باید با هوشمندی، این تحولات را دنبال کنیم در این میان نیز، نیاز داریم تا این تحولات را واقع‌بینانه تحلیل کنیم.

او گفت: مانوئل کاستلز، یکی از اندیشمندان و جامعه‌شناسان معروف، مبحثی تحت عنوان «هویت پروژه‌ای» دارد و می‌گوید نهضتی که با رویکرد ضدیت با نظام شبکی قالب شکل می‌گیرد توانایی بسیج خرده فرهنگ‌های معترض را دارد که الزاماً همه این خرده فرهنگ‌های معترض با یکدیگر هم‌سو نیستند.

 امروز در ایالات متحده آمریکا، مسئله فلسطین و فاجعه‌ای که در آن‌جا رخ داده است به حدی حجمش بزرگ بوده است که عملاً نظام شناختی و تبلیغی غرب و ایالات متحده آمریکا توان نادیده گرفتن آن را ندارد؛ به طوری که این توان از نظام تبلیغی برای خون‌شویی سلب شده است. به همین خاطر، در چنین شرایطی لاجرم جامعه آمریکایی فعل و انفعالاتی را تجربه می‌کند و برخی از گروه‌های فعال در اعتراضات که از شامگاه ۳۰ فروردین از دانشگاه کلمبیا شروع شده است گروه‌های اصیل و ریشه‌دار حامی مقاومت هستند و در این میان هم، فراموش نکنیم که در بطن اعتراضات، برخی از نمایندگان کنگره آمریکا و... حضور دارند و حتی بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در بعضی از جاها، موضع مثبت به برخی از این گروه‌ها دارد.

مدیر رصد فرهنگی کشور مطرح کرد: برخی از انجمن‌های اصلی سازمان دهنده اعتراضات اخیر، انجمن‌هایی هستند که مشخصاً توسط بعضی از بنیاد‌ها تأمین مالی می‌شوند. چرا این بنیاد‌ها که تا دیروز برای اسرائیل خرج می‌کردند امروز، برای چنین اعتراضاتی هزینه می‌کنند؟ چون غرب به این جمع‌بندی رسیده است که دیگر نمی‌توان درمورد فلسطین بی تفاوت بود و لاجرم در آینده، مسئله فلسطین به مسئله اصلی تبدیل خواهد شد. به همین دلیل، برای مقابله با جریان اصیل بیداری جهانی، ایالت متحده به سمت بازآفرینی برخی از گروه‌هایی می‌رود تا بتواند مطالبات به حق حامیان فلسطین را مصادره کند؛ دقیقاً مشابه به اتفاقی که در مواجهه با جنبش سیاهپوستان رخ داد. 

اصغری ادامه داد: در اعتراضات اخیر، حداقل کاری که ما در مرکز رصد فرهنگی کشور انجام دادیم این بود که گزارشی را منتشر کردیم و ۸ جریان و گفتمان و گروه حاضر در اعتراضات اخیر آمریکا را به صورت جزئی شناسایی و تحلیل کردیم که بر اساس بزرگ‌ترین داده‌های نظرسنجی و افکارسنجی جهانی و آمریکایی صورت گرفت. 

او افزود: در جهان مسئله فلسطین، مسئله قابل کتمانی نیست و گروه‌های مختلف با نظر‌های متعدد بدنبال هم‌آوایی با فلسطینی‌ها هستند و در این میان، چیزی که غیاب دارد یک جریان قدرتمند حامی مقاومت است که از سوی اصلی‌ترین حامی مقاومت در جهان یعنی جمهوری اسلامی ایران باید بتواند با این گروه‌ها وارد گفتگو شود؛ این که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران چنین دوراندیشی داشته و نامه‌ای را نگاشته است حقاً و انصافاً نشانه عمق نظر راهبردی ایشان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.