نظرسنجی‌های جدید در کرانه باختری نشان می‌دهد جنگ غزه به افزایش محبوبیت حماس دامن زده است.

جنبش مقاومت فلسطین (حماس) بر مقابله با دشمن صهیونیست و عدم پذیرش این رژیم تاکید دارد. با این حال، جنبش فتح که تشکیلات خودگردان را در کرانه باختری در دست دارد بر سازش با دشمن صهیونیست تاکید دارد، گرچه این سازش تاکنون منجر به نتیجه مثبت سیاسی برای مردم فلسطین نشده است. اسراییل ۷۸ درصد از سرزمین‌های فلسطینی را غصب کرده و از اعطای ۲۲ درصد باقی مانده شامل کرانه باختری و نوار غزه به پایتختی قدس شرقی به فلسطینیان اجتناب می‌کند. همین امر، دیدگاه فلسطینیان به حماس را مثبت‌تر کرده است. 

به گزارش الجزیره، نظرسنجی‌های جدید در کرانه باختری نشان می‌دهد جنگ غزه و تلاش حماس برای حفظ حقوق فلسطینیان باعث افزایش محبوبیت این جنبش در برابر سقوط محبوبیت جنبش فتح در میان فلسطینیان شده است. 

نظرسنجی جدید به وضوح نشان می‌دهد میان فلسطینیان شکاف عمیقی برای رسیدن به راهکار نهایی میان راهکار یک دولتی و راهکار دو دولتی وجود دارد. همچنین میان مقاومت مسلحانه و مقابله نظامی با رژیم صهیونیستی و یا مقابله سیاسی و دیپلماتیک با تل آویو اختلاف وجود دارد. 

این نظرسنجی که به دلیل مسائل امنیتی تنها در کرانه باختری برگزار شده و شامل غزه نمی‌شود، نشان می‌دهد ۴۰ درصد از فلسطینیان بر این باورند حمله هفتم اکتبر حماس به دشمن صهیونیست و متعاقب آن جنگ غزه توانسته است منافع فلسطینیان را تامین کند. 

بیش از ۴۱ درصد از پاسخ دهندگان با ابراز امیدواری از پایان جنگ تاکید داشتند این جنگ در نهایت به نفع جنبش حماس به پایان خواهد رسید. ۳۹ درصد نیز ابراز امیدواری کردند این جنگ در نهایت به روند عادی سازی روابط اعراب و اسراییل پایان بخشد. 

۴۴ درصد از فلسطینیان بر این باورند اقدامات صلح طلبانه و دیپلماتیک بهترین روش برای پایان بخشیدن به منازعه است. این در حالی است که ۴۱ درصد از مقاومت مسلحانه در برابر دشمن صهیونیست حمایت کرده و آن را راهکار مناسب برای متقاعد کردن افراط گرایان صهیونیست می‌دانستند. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ا ب ت
۰۰:۰۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
لا اله الا الله
آخرین اخبار