علی اکبر مرزبان سرپرست امور دریایی معاونت دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی در برنامه روی خط رادیو اقتصاد با بیان اینکه وجود ناوگان خدماتی و کشتیهای خدماتی در حوزه دریایی و بندری بسیار حیاتی است، گفت: ناوگان خدماتی از جمله یدککشها در پهلو دهی کشتیهای لایروبی به بنادر اقدام میکنند که این شناورها در بخش بندری و تخلیه و بارگیری کالا نقش مهمی دارند.
وی افزود: حوضچه اسکلههای بنادر محل ورود و خروجی کشتیها از بنادر هستند و کشتیها از این محل اقدام به تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی و وارداتی میکنند.
مرزبان بیان کرد: شناورهای یدککش در اسکله، کشتیهای خدماتی لایروبی برای عمق دهی مناسب برای تردد شناورها، قایقهای تجسس و کشتیهای آتشخوار از جمله لوازم حیاتی بنادر هستند که کشورها برای خدمات روان و بهره وری بالا سعی در نوسازی ناوگانها و استانداردسازی آنها میکنند.
سرپرست امور دریایی معاونت دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی بیان کرد: برای ارائه این خدمات روان خوب با بهره وری بالا، باید این ناوگان نوسازی شوند و سازمان بنادر به عنوان یک مرجع حاکمیتی و برای تسهیل در ورود و خروج کالاهای تجاری و غیر تجاری در سال گذشته اقدام به سفارش ساخت ۴۰ شناور خدماتی از جمله کشتیهای یدککش، جستجو و نجات، راهنما بر و کشتیهای چند منظوره آتش نشانی کرد.
وی افزود: همچنین در راستای استفاده حداکثری، کارخانجات ایرانی سفارش به ساخت یاردهای کشتی سازی کردند که ورود این شناورها از نیمه اول امسال شروع میشود و تا آخر سال و ابتدای سال آینده ادامه دارد.
مرزبان بیان کرد: با ورود این شناورهای خدماتی شاهد یک تحول و انقلابی در کاهش سن ناوگان خدماتی خواهیم بود که آثار آن در ارائه خدمات و افزایش بهره وری در این حوزه دریایی را شاهد خواهیم بود.
وی افزود: بودجه این ناوگان عملیاتی شده و با ورود این ناوگان خدماتی ۸۲ درصد از ناوگان خدماتی ما نوسازی شده و توان عملیاتی ما را ۱۰۰ درصد افزایش میدهد و تمامی این ناوگان ساخت داخل و با استفاده از توان و ظرفیت متخصصان داخلی انجام شده است.
سرپرست امور دریایی معاونت دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی گفت: پس از ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریا محور تحقق آن توسط هیات وزیران با تدوین و ابلاغیه انجام شده است؛ لذا سازمان بنادر و دریانوردی بصورت پیشرو در حال به روزرسانی و توسعه این امر خواهد بود.
خبرنگار: محبوبه کباری