سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: یاد و خاطره رحلت امام خمینی (ره) همین الان هم برای ما بسیار سخت است و هیچ بعد و ساحتی از امام قابل فراموش شدن نیست.

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در شب سی و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی در حرم امام راحل گفت: یاد یادگاران امام عزیزمان را گرامی می‌دارم. این روز‌ها به دلایل مختلف اندوهی بر دل ما نشسته است.

وی افزود: اولاً یاد و خاطره رحلت حضرت امام همین الان هم برای ما بسیار سخت است. آن شب و روزی که این اتفاق افتاد به هیچ وجه از یادمان نمی‌رود و تلخی آن روز‌ها را نتوانستیم فراموش کنیم. هیچ بعد و ساحتی از امام قابل فراموش شدن نیست.

مخبر ادامه داد: امسال درد و غم مضاعفی داریم. از دست دادن شهید آیت الله رئیسی رئیس محترم و محبوب جمهوری اسلامی و همراهان ایشان، شهید امیرعبداللهیان عزیز، استاندار عزیز آذربایجان شرقی، امام جمعه بسیار محبوب تبریز آیت الله آل هاشم و گروه پروازی، غم مضاعفی را بر دل ما گذاشته است.

وی سپس به تشریح حوادث مردم غزه و رفح پرداخت و ادامه داد: این روز‌ها نمی‌شود در مجلسی حضور یافت و درباره فجایع غزه صحبت نکرد. مسائلی که در غزه می‌گذرد تقریباً حالت کم نظیری حتی در فلسطین پیدا کرده است. قضایایی که در رفح در حال اتفاق افتادن است یاد صبرا و شتیلا را زنده کرده است. هیچ جنایتی نیست که اسرائیلی‌ها و رژیم اشغالگر قدس انجام نداده باشند. انشالله مردم فلسطین آزادی شان را به زودی به دست خواهند گرفت.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: مقاومتی که امروز در غزه و محور مقاومت اتفاق می‌افتد، یادگار امام است. شاید کمتر به این مسئله پرداخته شده است. جریان، فرهنگ و مکتب مقاومت یادگار حضرت امام است. قبل از امام هیچ بحثی از این مسئله وجود ندارد. از زمانی بحث فلسطین و مقاومت در این کشور و جریان مقاومت شکل گرفت که امام بحث فلسطین را موضوع اول اسلام اعلام کرد و امروز همان جریان موضوع فلسطین را به موضوع اول دنیا تبدیل کرده است.

مخبر ادامه داد: امام، فقیه و فیلسوف و متکلم و عارف و سیاستمدار بود منتها این صفات جزو صفاتیست که ممکن است در افراد دیگری هم باشد و بخشی از این صفات در مراجع دیگر وجود داشته است، اما چرا امام، امام شد؟ ویژگی‌هایی در امام بود که امام را در ذهن و فکر و اندیشه نه تنها جهان اسلام که در جهان نمونه و بارز کرده است.

وی سپس به تبیین ویژگی‌ها و خصوصیات امام امت پرداخت و گفت: باور و اعتماد به خدا و وعده‌های الهی اولین خصوصیت امام خمینی بود. امام به معارف اسلامی و قرآن و احادیث کاملاً مسلط بود و وعده‌های الهی را احصا کرده بود و به آنها اعتماد داشت همانطور که دیدیم به همه آن وعده‌ها هم رسید.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری تحول‌خواهی را از دیگر ویژگی‌های بارز امام امت برشمرد و افزود: هیچ بخشی از زندگی امام را نمی‌توان پیدا کرد که آثار تحول‌خواهی در امام نباشد. امام سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب در همه ساحت‌ها و زمینه‌ها این روحیه را داشت. امام دشمن شناس خوبی بود. هیچ دشمنی نتوانست سر امام را کلاه بگذارد. این عبارت، عبارت سبکی نیست. خود امام فرمودند اینها می‌خواستند مرا فریب بدهند، اما من متوجه شدم این در حالی بود که در برخی از بزرگان و دانشمندانی که درگیر مسائل سیاسی و معارف بودند سرشان کلاه رفت.

وی ادامه داد: برخی از این بزرگان با امام همنشین بودند، اما نتوانستند فریبکاری غربی‌ها را متوجه شوند، اما امام از نجف متوجه همه قضایا بودند.

سرپرست ریاست جمهوری اقتدار و هوشمندی را از دیگر ویژگی‌های امام امت برشمرد و گفت: در هر حرکتی که حضرت امام ورود می‌کرد هم مقتدرانه وارد می‌شدند و هم هوشمندانه. جریانات قبل از انقلاب و مهاجرت امام را ملاحظه بفرمایید در کجای این قضایا از امام ضعف مشاهده کردید. امام از نجف تا کویت و تا فرانسه تماماً با شجاعت علوی و حسینی و صبر حسنی مسیر را طی کردند.

وی مشورت پذیری را از برجسته‌ترین ویژگی‌های امام دانست و ادامه داد: در زندگی امام کاملاً مشهود بود و حتی به زبان هم آوردند که مسئله یا موضوع یا شخصیتی یا مسیری را قبول نداشتند، اما وقتی به مشورت می‌شناسند امام با وجودی که می دانستند نظرات اشتباه است، اما می‌پذیرفتند. بسیار مهم است که شخصیتی در عالی‌ترین جایگاه نشسته باشد، اما خودش را بی‌نیاز از مشورت نداند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۳:۴۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
کاش خودت کاندید میشودی مخبر
آخرین اخبار