مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه از پیش‌بینی تولید بیش از ۲۲ تن کرک خالص به ارزش بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان در سطح شهرستان خبر داد.

زرگری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: همزمان با شروع فصل گرما کرک چینی از بز‌های کرکی شهرستان سربیشه آغاز شده است. این شهرستان قطب پرورش بز کرکی است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲۲ تن کرک خالص به ارزش بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان در سطح شهرستان جمع‌آوری شود که در صورت فرآوری و موکشی می‌تواند ارزش افزوده زیادی در پی داشته و علاوه بر افزایش درآمد تولیدکنندگان، باعث ارزآوری شود.

زرگری با اشاره به اینکه توده‌های بز بومی جزء سرمایه‌های ملی و ذخایر راهبردی کشور محسوب می‌شوند و بهبود ژنتیکی آنها باهدف تولید پایدار در مناطق جغرافیایی مختلف همواره مورد توجه بوده است، از بز کرکی سربیشه که به دلیل کرک تولیدی و مقاوم بودن به شرایط منطقه، اثر زیادی در اقتصاد دامداری شهرستان دارد، می‌توان به عنوان ظرفیت ارزشمند دامپروری در استان نام برد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت بیان کرد: این توده بز کرکی به علت تولید بیده با الیافی ظریف، درصد کرک بالا و مقاومت زیاد در مقابل بیماری‌ها و شرایط نامساعد، یکی از مهمترین و پر بازده‌ترین دام‌های منطقه محسوب می‌شود، که کرک تولیدی آن محصولی ارزشمند با ویژگی‌های صادراتی است و متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته، در صورتی که در بیشتر کشور‌های اروپایی برای تهیه لباس‌های لوکس و زینتی از آن استفاده می‌کنند و همچنین در بازار جهانی به دلیل خاصیت‌های جذب رطوبت بالا و عدم شعله‌ور شدن ارزش اقتصادی بالایی دارد.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی در زمینه کرک این است که هیچ برنامه عملیاتی مدون و تعریف ویژه‌ای از جایگاه، تولید، بازاریابی و صادرات این محصول در کشور وجود ندارد. در حالی که در کشور‌های دیگر دارای برنامه مشخص برای توسعه کرک است و در راستای تحقق اهداف از پیش تعیین شده سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌کنند و این مهم بیانگر اهمیت و جایگاه کرک در دنیا است.

زرگری، ایجاد صنایع فرآوری، تهیه شناسنامه بهره‌بردار بز کرکی، تهیه استاندارد‌ها و اخذ گواهی تولید کرک خالص از مجامع بین‌المللی و ثبت برند ملی، ایجاد مراکز خرید و عرضه دام و محصولات دامی، ایجاد تعاونی‌های اختصاصی، خرید تضمینی کرک همانند سایر محصولات استراتژیک استان، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان جهت بررسی ویژگی‌های کرک در صنایع، رونق کارگاه‌های برک بافی، برگزاری گردهمایی‌ها، نمایشگاه‌ها و همایش‌های علمی و تخصصی ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاران را از راهکار‌های توسعه پرورش بز کرکی و حمایت از دامداران دانست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: درباره اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ این نژاد با ارزش به راه‌اندازی مرکز اصلاح نژاد بز کرکی در سربیشه به عنوان هسته بارز ژنتیکی به منظور شناسایی ظرفیت تولیدی، حفظ نژاد، بهبود عملکرد صفات تولیدی و تولید مثلی و انتقال بهبودی حاصله به گله‌های مردمی، راه‌اندازی خانه برک مود و توزیع بز‌های کرکی در بین صندوق زنان روستائی جهت پرورش نام برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.