وزیر دفاع چین استقرار سامانه موشکی میان برد آمریکا در خاک فیلیپین را نادیده گرفتن منافع منطقه دانست.

فیلیپین با استقرار سامانه موشکی میان برد آمریکایی در خاک خود، وضعیت خطرناکی را در جنوب شرق آسیا ایجاد کرده و منافع کشور‌های منطقه را نادیده گرفته است. این را دونگ جون، وزیر دفاع چین در سخنرانی خود در مجمع بین‌المللی امنیتی Shangri-La Dialogue در سنگاپور بیان کرد.

به گزارش تاس، دونگ جون گفت: «[فیلیپین]منافع مشترک منطقه را نادیده گرفت و با اجازه دادن به یک کشور خارجی برای استقرار یک سامانه موشکی میان برد، منشور آسه آن را نقض کرد. این امر امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند و در نهایت عواقبی در پی خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد که چین "در برابر این گونه تخلفات و تحریکات" خویشتن داری زیادی از خود نشان می‌دهد، اما این خویشتن داری "حدی دارد".

وزیر دفاع چین در ادامه گفت:  ما اجازه نخواهیم داد که هژمونی و سیاست‌های زور  به منطقه آسیا و اقیانوسیه آسیب برساند، اجازه نخواهیم داد درگیری‌های ژئوپلیتیکی، جنگ‌های سرد و گرم در منطقه رخنه کند و به هیچ کشور یا نیرویی اجازه نخواهیم داد که جنگ یا هرج و مرج را در اینجا به راه بیندازد. 

وی افزود: چین از استقلال استراتژیک کشور‌های منطقه و حل مستقل مسائل امنیتی توسط کشور‌های منطقه حمایت می‌کند.

پیشتر، سفیر روسیه در آمریکا با اشاره به اقدامات نظامی واشنگتن در جنوب شرقی آسیا گفت: استقرار موشک‌های بالستیک در فیلیپین، امنیت جهانی را تهدید می‌کند.

در جریان رزمایش مشترک ماه آوریل، فیلیپین و آمریکا سامانه موشکی میان برد آمریکایی تایفون را در استان شمالی لوزون فیلیپین مستقر کردند.

طبق پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) که در سال ۱۹۸۷ بین شوروی و آمریکا امضا شد، واشنگتن نمی‌تواند موشک‌های بالستیک و کروز با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را در جنوب شرقی آسیا مستقر کند. آمریکا در سال ۲۰۱۹ از این معاهده خارج شد.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار