حزب حاکم آفریقای جنوبی پس از سه دهه اکثریت پارلمانی را از دست داد

نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که حزب حاکم «کنگره ملی آفریقا» (ANC) پس از سه دهه اکثریت پارلمانی خود را از دست داده است.

نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که حزب حاکم «کنگره ملی آفریقا» (ANC) پس از سه دهه اکثریت پارلمانی خود را از دست داده و برای تشکیل دولت جدید به ائتلاف با سایر احزاب نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتایج شمارش ۹۹.۸۵ درصد آرا که شنبه منتشر شد، حاکی است که کنگره ملی آفریقا ۴۰ درصد آرا را کسب کرده است. این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۹ حدود ۵۷.۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود.

کنگره ملی آفریقا از سال ۱۹۹۴ که نلسون ماندلا آفریقای جنوبی را از کنترل اقلیت سفیدپوست خارج و به سمت دموکراسی هدایت کرد، همواره اکثریت پارلمان را در اختیار داشت.کنگره ملی آفریقا مجبور است برای تشکیل دولت جدید و کمک به ریاست جمهوری دوباره سیریل رامافوزا با احزاب دیگر مذاکره کند.

«نوموولا موکونیانه» معاون دبیر کنگره ملی آفریقا گفت: ما پیش از انتخابات مذاکره با سایر احزاب را شروع کرده بودیم.وی افزود که پس از اعلام رسمی نتایج نهایی در مورد اقدامات بعدی تصمیم گیری خواهد شد. قرار است امروز یکشنبه نتایج نهایی اعلام شود رامافوزا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نیز سخنرانی خواهد کرد.

حزب راست میانه «ائتلاف دموکراتیک» با کسب ۲۱.۸۱ درصد آرا در جایگاه دوم و حزب «اومخونتو وسیزوه» (MK) نیز با کسب ۱۴.۵ درصد آرا در جایگاه سوم ایستاده است.

اومخونتو وسیزوه متعلق به جیکوب زوما رئیس جمهوری سابق آفریقای جنوبی است. وی پس از انشعاب از کنگره ملی آفریقا این حزب را تشکیل داد.وی مقام‌های انتخاباتی را به بی‌نظمی متهم کرده و گفته که مشکلاتی در شمارش آرا وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار