هشتمین برنامه از سلسله نشست‌های قزوین‌نامه باعنوان شب علامه محمد قزوینی برگزار شد.

هشتمین برنامه از سلسله نشست‌های قزوین‌نامه باعنوان «شب علامه محمد قزوینی» به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و پایگاه تاریخی شهر قزوین، انجمن ایرانی تاریخ (شعبه قزوین) و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از اساتید، کارشناسان و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ قزوین در سالن اجتماعات مهندس بهشتی در عمارت تاریخی داعی برگزار شد، استاد حمید طاهری عضو هیات علمی گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) قزوین در خصوص شیوه تصحیح و احیای متون کهن ادبی و تاریخی توسط علامه قزوینی، درخشش‌های علمی و ادبی او در دوره جوانی، سفر علامه قزوینی به لندن، پاریس و برلین و آشنایی با تجارب مدرن در خصوص تصحیح متون و نیز آثار به جای مانده از او توضیحاتی ارائه داد.

همچنین در این نشست ویژگی‌های بارز شخصیتی این ادیب و پژوهشگر برجسته ایرانی، اصالت خانوادگی، دوره کودکی و نوجوانی و مهارت و تسلط او به زبان‌های عربی و فرانسه و وسواس در به کار بردن واژگان فارسی در گفتار، پیشگامی او در عرصه ادبیات مدرن ایران و شهرت وی در عرصه‌های بین‌المللی از جمله موضوعاتی بود که توسط استاد سیدمحمد حکاک عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به آن پرداخته شد.

نمایش بخشی از فیلم مستند از زندگی علامه‌محمد قزوینی به کارگردانی مجید عاشقی نیز از دیگر بخش‌های این نشست بود.

یکی از بزرگترین مفاخر ملی ایران، اسـتاد عـلامه محمد قزوینی است. وی فرزند عبدالوهـاب قـزوینی یکی از نویسندگان و دانـشوران بود که در تهیه و ترجمه احوال علماء نحو، ادب و فقه خدمت قابل‌توجهی انجام داده است.

از آثاری که توسط قزوینی تصحیح شده و بر هریک مقدمه‌ای نوشته می‌توان به تاریخ جـهانگشای جـوینی بـا فهرست، مرزبان‌نامه، المعجم فی معاییرالشعار‌العجم با فهرست، چهار مـقاله نـظامی عـروضی با تعلیمات و فهرست، دیوان حافظ با حواشی و فهرست، مقدمه قدیم شاهنامه اشاره کرد.

وی همچنین از ۱۸ نوع کتاب عکس‌برداری کرده و بر هریک از آنها مقدمه‌ای نوشته بود که مجمل‌التواریخ و القصص، کـتاب الابـنیه عن حقایق الادویه، تاریخ بیهق، التوسل الی الترسل، عتبة الکتبه، زین‌الاخبار، تتمه صوان الحکمه، دواوین شعراء سته، سمط‌العـلی، منافع الحیوان، زبدة التواریخ از آن جمله به‌شمار می‌روند.

همچنین بر دو کـتاب دیگر مقدمه نوشته یکی بر کتاب تذکرة‌الاولیاء شیخ عطار و دیگری تـذکرة الشعراء عوفی و از تألیفات ایشان بیست مقاله جلد اول و جلد دوم رساله در شرح احوال مسعود سعد سلمان، مقاله تاریخی و انـتقادی راجـع به نفثة المصدور نسوی، رساله ممدوحین سعدی و رساله در شرح احوال شیخ ابـو‌الفـتح رازی است.

سلسله نشست‌های قزوین‌نامه

معرفی و پرداختن به داشته‌ها و ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی قزوین و احیای هویت و اصالت قزوینی، تجلیل از اساتید و پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی در کنار معرفی و حمایت از پژوهشگران و فعالان جوان و نوپای این حوزه از محور‌ها و اهداف اصلی برگزاری سلسله نشست‌های قزوین‌نامه به‌شمار می‌رود.

این نشست‌ها در هر ماه با محوریت تاریخ، فرهنگ، هنر و میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس قزوین برگزار می‌گردد.

تاکنون نشست‌های قزوین‌نامه با عناوین شب عمارت کلاه‌فرنگی، شب پنجاه به‌در، شب ایوان نادری، شب حمدالله مستوفی، شب عارف قزوینی، شب علامه محمد قزوینی، شب پرویز ورجاوند و شب دهخدا برگزار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار