استاندار کرمان:

مدارس، بهترین ظرفیت را برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی دارند

فداکار گفت: چند هزار مدرسه در کرمان، بهترین مکان برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس است.

محمدمهدی فداکار شنبه ۱۲ خرداد ماه در نشست مدیران صنعت آب و برق استان و لزوم مدیریت مصرف با توجه به فصل گرم سال گفت: کشاورزی، پرتنش‌ترین بخش در مصرف انرژی است به دلیل اینکه با مجموعه‌ای از بهره‌برداران متنوع و با سلایق و علایق متفاوت مواجه هستید.  

وی ادامه داد: بعضا یک موتورپمپ کشاورزی ۲۰۰ بهره‌بردار دارد و این شرایط باعث می‌شود که ظرفت‌های بیشتری را لحاظ کنیم، چون زندگی مردم به آن ارتباط دارد.  

استاندار کرمان بیان داشت: مصرف آب در بخش کشاورزی دوره طولانی رها بوده و در استفاده از پمپ‌ها نگرانی وجود نداشته است و در نتیجه اصلاح این مسئله، نیازمند تدابیر و توجهات بیشتری است.  

وی گفت: پایین رفتن سطح آب در چاه، کشاورزان را مجبور کرده که از موتورپمپ‌های قوی‌تری استفاده کنند؛ یعنی در حالی که مصرف آب آن‌ها تغییری نکرده، اما مصرف برق‌شان افزایش یافته است. این نکته را باید دید و برای آن راه حل پیدا کرد.  

فداکار به نیروگاه‌های خورشیدی اشاره داشت و تصریح کرد: محصولات رفسنجان و بم درآمدزا است و کشاورزان می‌توانند از نیروگاه‌های خورشیدی بهره ببرند، ضمن اینکه برق تولیدی برای آن‌ها چند ماه از سال مصرف دارند و مابقی را می‌توانند به شبکه بفروشند و در فاصله کوتاهی جبران سرمایه‌گذاری آن‌ها می‌شود.  

وی گفت: تامین زیرساخت آب و برق سایت‌های نهضت ملی مسکن را باید شروع کنیم و کار  خیابان‌ها و معابر اصلی این سایت ها  را شروع کنید.

استاندار کرمان مدارس را بهترین ظرفیت برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی دانست و گفت: چند هزار مدرسه در استان داریم که پشت بام‌های آن‌ها بهترین مکان برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس است و هیچ مشکل زیست محیطی نیز نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: نیروگاه‌های خورشیدی هزینه سرانه مدرسه را هم کاهش می‌دهد و  مدارس درآمد بسیار خوبی از این محل خواهند داشت و  مدارس در ۴ ماه تعطیلی هم مصرف ندارند و می‌توانند طی این مدت برق تولیدی را  به شبکه بفروشند.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار