رشد ۲۳ درصدی بودجه عمومی کشور

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه عمومی طی امسال رشد ۲۳ درصدی داشته در صورتی که در سال‌های گذشته این رشد ۵۰ درصد بوده است.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه تامین مالی در اقتصاد بخش اصلی و پیش نیاز رشد اقتصادی است  بنابراین باید روش هایی به کار بگیریم که این پیش نیازها را تامین کند گفت:  انتشار و استفاده از اوراق گام  یکی از روش ها برای رشد اقتصادی کشور بوده که نیاز اصلی کشور است و این فرآیند به تامین مالی کوتاه مدت کمک می کند.

وی افزود: سیستم فکتورینگ یک مطالبه اقتصادی بوده و پرداخت مطالبات را از طریق  یک الگوی مناسب فراهم می کند همچنین آیین نامه فکتورینگ برای طرح های عمرانی هم  تصویب شد ه و دستورالعمل آن موجود است.

منظور بیان کرد: امسال سیستم فکتورینگ به یک شیوه تامین مالی برای پروژه‌های عمرانی و اقتصادی تبدیل شده است.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: طبق برآوردی که انجام شده  ۳۰ هزار میلیارد تومان برای مسائل فرهنگی تصویب شده و منابع توسعه فرهنگی به طور کلی امسال تامین می شود.

منظور در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان صندوق های دولتی گفت: اجرای قانون از ابتدای سال است و هر زمان دستورالعمل ها اصلاح و احکام ابلاغ شود اجرا می شود.

منظور بیان کرد: در قانون بودجه پیش بینی شده با توجه به آنکه منابع صندوق بازنشستگی جوابگو نباشد دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های قبلی را پرداخت کند و در مورد نحوه پرداخت این ۱۳۰ هزار میلیارد تومان ابزار های مختلفی پیش بینی شده است .

 منظور با بیان اینکه  بازنشستگان دستگاه های دولتی با افراد هم رتبه خودشان همسان سازی می شوند گفت: در قانون بودجه امسال نیز این منابع دیده شده است.

وی اظهار کرد: در بخش دولتی پیش بینی کردیم که منابع پایداری تامین شود تا این پرداخت ها اتفاق بیفتد.

منظور با بیان اینکه یک درصد ارزش افزوده صرف بازنشستگی صندوق های دولتی خواهد شد گفت: با ابلاغ بودجه به صندوق ها اعلام کردیم که احکام را تنظیم کنند‌ و درحال تدوین نحوه دستورالعمل احکام هستیم.

 وی افزود: در مورد تامین بودجه بازنشستگان تامین اجتماعی فرایند مشابهی وجود دارد و سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با صدور احکام همسان سازی اقدامات لازم را انجام می دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه  با بیان اینکه بودجه عمومی امسال  رشد ۲۳ درصدی داشته  است گفت: در سال های گذشته رشد بودجه به ۵۰ درصد رسیده بود که به گونه ای دارای ابهام بوده است اما امسال نگرانی نسبت به کسری بودجه نداریم و در بودجه سال ۱۴۰۳ سهم منابع پایدار از جمله مالیات ها ، سود گمرکی و منابع حاصل از دارایی های دولت یک افزایش قابل ملاحظه ای داشته  است و با افزایش سهم منابع پایدار و بودجه نا اطمینانی را از بین برده ایم.

وی افزود: سهم خالص اوراق در تامین مالی دولت به ۵.۵ درصد کاهش یافت.

 منظور با بیان اینکه میزان تخصیص اعتبارات عمرانی امسال  رشد معناداری داشته است گفت:  در سال  ۱۴۰۲ ،۳.۹ همت اعتبار به پروژه های عمرانی تخصیص دادیم که نسبت به سال های گذشته  رشد بسیار چشم گیری داشته است.

وی افزود: همچنین علاوه بر این تخصیص اعتبارات  در طرح های عمرانی  در سال ۱۴۰۲ از طریق تخصیص قیر و سایر بخش ها  را در نظر گرفتیم که میزان آن به  ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می رسید و این میزان جهش تخصیص  اعتبار زمینه ساز افتتاح  ۲هزار پروژه  کوچک و بزرگ  عمرانی که سال ها نیمه تمام باقی مانده بودند شد.

منظور اظهار کرد :تا سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تامین کالا برگ اختصاص یافته است و برنامه دولت آن است که تخصیص این کالا برگ ادامه یابد‌. از ابتدای سال ۱۳.۳ همت تخصیص یافته است و به طور کلی نزديک به ۳۰ هزار میلیارد تومان تا به امروز تخصیص یافته است‌.

وی بیان کرد: رفع نارسایی در این بخش نیاز به قدری بازنگری دارد تا به صورت موثر اجرا شود و در تبصره ۸ قانون برنامه و بودجه پیش بینی کرده ایم.

منظور با بیان اینکه بر اساس آنچه که به عنوان جدول ۸ پیش‌بینی کردیم، انتظار می‌رود بودجه هدفمندی تحقق یابد گفت: در سال گذشته طبق پیش‌بینی‌ها، عدد مربوط به بند هدفمندی تحقق پیدا کرد و امسال نیز مطابق با برنامه‌ریزی‌های مربوط به فروش نفت این بودجه تحقق می‌یابد. البته دولت دائماً در حال بررسی وضعیت بودجه است.

وی با بیان اینکه عملکرد منابع هدفمندی یارانه بالغ بر ۹۰ درصد بوده است گفت: این منابع عمدتاً از محل صادرات گاز و فرآورده‌های نفتی تأمین خواهد شد و بر این اساس امسال نگرانی چندانی در این بخش نخواهیم داشت. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در جهت جلوگیری از قاچاق و مدیریت مصرف یک سامانه در مورد توزیع سوخت گازوئیل ایجاد شده تا تخصیص سوخت بر اساس پیمایش انجام شود. 

 منظور گفت: ۱۳ طرح غیر قیمتی در حوزه سوخت در شورای اقتصاد تصویب شده است. بازار بهینه سازی انرژی یکی از این مصوبات است که کمک می‌کند منابع مازاد انرژی آزاد شود و در اختیار حوزه صادرات جهت کمک به تأمین حداکثری منابع هدفمندی یارانه‌ها قرار گیرد.

اختصاص بودجه ۷ همتی به شرکت‌های دانش‌بنیان

او در ادامه اظهار کرد: برای نخستین بار هفت هزار میلیارد تومان بودجه برای شرکت‌های دانش بنیان در راستای جهش دانش کشور در نظر گرفته شده است. در برنامه هفتم بی‌شک شاهد تحولات چشمگیر در تمام زمینه‌های موجود خواهیم بود و انتظار می‌رود موارد باقی مانده از بودجه طی روزهای آینده در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شود.

منظور در باره دلایل عقب نشینی سازمان برنامه از سقف معافیت‌های مالیاتی (تا ۵۰۰ میلیارد تومان) که در بند س تبصره ۶ بودجه سال ۱۴۰۳ آمده بود، گفت: شرکت‌هایی که قصد سرمایه گذاری می‌کنند بر حسب محاسبات و معافیت‌های مالیاتی که در قانون پیش بینی شده، محاسبات خود را انجام می‌دهند. ما نمی‌توانیم با یک تصمیم یکباره این محاسبات را بر هم بزنیم. 

وی با اشاره به ریزش بورس در چند وقت اخیر گفت: یکی از دلایل ریزش بورس همین بند س تبصره ۶ بود که معافیت‌ها یکباره لغو شد. این بند توسط نمایندگان مجلس در بودجه گنجانده شده بود که توسط خود آنها نیز لغو شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ما روی منابع بند س تبصره ۶ حساب نکرده بودیم و این تصمیم از ابتدا اشتباه بوده است گفت: همچنین منابعی که روی آن حساب کردیم سایر منابع مالیاتی است که در گذشته وجود داشته است. ما اقداماتی که یکباره نظم و ذهنیت سرمایه گذاران را برهم بزند، نمی‌پذیریم و خرسندیم که نمایندگان این بند را اصلاح کردند. توجه کنید که ما روی منابع مالی این مصوبه حساب نکرده‌ایم و جزو منابع ما نبود که حالا بگوییم آن را از دست داده‌ایم.

منظور گفت: دولت تلاش کرد تا با صرفه‌جویی مصارف انرژی، منابع نفت و گاز را افزایش دهد؛ برای نمونه، سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم تا نفت و گاز را بر اساس پیمایش به مصارف حمل و نقل تخصیص دهیم. این موارد به کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق کمک می‌کند تا در مقابل بتوانیم میزان صادرات را افزایش دهیم.

وی افزود: برای کنترل مصرف، تمرکز ما بر راهکارهای غیرقیمتی است، در همین جهت راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی نیز کمک خواهد کرد تا از منابع انرژی استفاده بهتری صورت دهیم.

منظور همچنین از راه اندازی سامانه املاک و مستغلات برای بانک ها خبر داد و گفت: این سامانه در جهت شناسایی خانه‌های بانک ها راه اندازی شده است‌.

او بیان کرد: واردات خودرو قانون خودش را دارد و دولت منابع ارزی را پیش بینی کرده بود که باعث افزایش واردات خودرو شد و در چند ماه اخیر هم شاهد افزایش واردات بوده ایم و اولویت وزارت صمت هم واردات خودروهای برقی بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال رشد ۸ درصدی را پیش بینی کرده ایم و انشالله این میزان رشد را هم نسبت به سال های گذشته افزایش دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار