الزام واگذاری زمین به متقاضیان در تمامی دولت ها باید اجرا شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۵ میلیون قطعه زمین به متقاضیان در شهرهای مختلف واگذار شده است که این سیاست واگذاری قطعات باید در تمامی دولت ها ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در حالی که  نیاز مسکنی در کشور ۴ میلیون واحد مسکونی است دولت سیزدهم برای پاسخ گویی به این نیاز  اقدام به عرضه زمین به متقاضیان کرده است.

دولت سیزدهم در راستای اجرای طرح جهش تولید مسکن اقدام به ساخت ۲میلیون و۶۰۰ هزار واحد مسکونی کرده است که  از سوی دیگر هم ۵.۲ میلیون قطعه زمین به متقاضیان واگذار کرده است.

براساس این گزارش  دولت در حال حاضر  بدیهی‌ است که ظرفیت‌های مردمی خود می‌تواند بازار مسکن را تقویت کند اما این مهم درگرو اعتماد به بخش خصوصی و مردم با استفاده از طراحی‌های ساده و کم مرتبه، واگذاری اراضی و پرداخت تسهیلات ساخت به متقاضیان است.

طبق اعلام مسئولان فرآیند اعتمادبخشی و افزایش توان تسهیلاتی ساخت می‌تواند زمینه‌ساز ساخت انفرادی مسکن از سوی متقاضیان شود چراکه زمینه ساز تسریع روند ساخت و افزایش رضایت‌مندی‌ها در حوزه ساخت خواهند شد.

در سال های گذشته  ساخت مسکن علی‌رغم ظرفیت‌های فراوان، امری فراموش‌شده  در دولت ها بوده است چراکه از سوی دولت موردتوجه قرار نگرفته بود و اهتمامی نسبت به آن نیز وجود نداشت اما  با روی کار آمدن  دولت سیزدهم  مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از عملیاتی شدن بخش مسکن در راستای تحقق شعار سال خبر داده و دراین‌باره عنوان کرده است: در حوزه مسکن با واگذاری ساخت به متقاضیان، سرعت و کیفیت و میزان و نحوه سرمایه‌گذاری‌ها، رشد خواهد یافت.

 امسال  هم طبق فرمایش مقام معظم رهبری که به‌عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است، در دو بخش مسکن و حمل‌ونقل این موضوع به جد پیگیری و عملیاتی می‌شود زیرا که در حوزه مسکن با واگذاری ساخت به متقاضیان، سرعت و کیفیت و میزان و نحوه سرمایه‌گذاری‌ها، رشد خواهد یافت و با برنامه‌ریزی های صورت گرفته واگذاری زمین شهری و روستایی و تسهیل ساخت‌وساز توسط مردم اقدام خواهد شد.

در همین راستا ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از تشکیل کارگروه مشارکت و انبوه‌سازی و برگزاری  این کارگروه در سازمان ملی زمین و مسکن باهدف مشارکت مردم در تولید انبوه مسکن خبر داد .

وی بیان کرد: این کارگروه با دستور وزیر راه و شهرسازی و به‌منظور بررسی و آسیب‌شناسی مدل‌های گذشته مشارکت در ساخت مسکن و در راستای رسیدن به ایده‌های تازه در مشارکت با مردم برای تولید انبوه مسکن برگزارشده است.

مالکی اظهار کرد: حضور و مشارکت مردم موجب کاهش زمان ساخت خواهد شد و با کوتاه شدن زمان ساخت، با توجه به کمتر شدن آثار تورم در این حوزه، هزینه پروژه‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی  بیان کرد: این اقدامات زمینه  حضور مردم در میدان ساخت مسکن و افزایش کیفیت  مسکن را در پی خواهیم داشت .

 لازمه این اقدام تنها همراهی دولت و تأمین زمین، خدمات زیربنایی و تسهیلات بانکی است که باید در دستورکار قرار گیرد و پیشران تولید با مشارکت مردم واقع شود.

همچنین به‌کارگیری ظرفیت بخش خصوصی، تشکل‌ها و تعاونی‌ها نیز گامی مؤثر است که می‌تواند موجب تسریع روند ساخت شود.

براساس این گزارش با توجه به آنکه قانون جهش تولید مسکن تمامی دولت ها را ملزم به ساخت مسکن کرده است در نتیجه علاوه بر دولت سیزدهم باید تمامی دولت ها که به روی کار می آیند اقدام به ساخت مسکن با توجه به تقاضای مسکنی در کشور کنند.

به طوری که در همین رابطه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص ادامه یافتن پروژه نهضت ملی مسکن اعلام کرد که ساخت مسکن قانون است و طبق آن باید تمامی دولت ها اقدام به ساخت آن کنند همچنین اگر قانون نبود نیاز کشور بود که باید به نیاز مسکنی کشور تمامی دولت ها پاسخ گو باشند.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار