پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی تولید انگور در مهاباد

کارشناس مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد پیش‌بینی کرد که امسال ۳ هزار و ۳۵۴ تن انگور از تاکستان‌های این شهرستان برداشت شود که در مقایسه به پارسال افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

ناصر تردست کارشناس مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد با بیان اینکه امسال تولید انگور در این شهرستان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، گفت: تبدیل باغ‌های غیربارور به بارور در هر ۲ بخش دیم و آبی، مساعد بودن شرایط آب و هوایی و برگزاری کلاس‌های آموزشی تغدیه اصولی و ترویج موجب افزایش میانگین برداشت و افزایش تولید انگور برای سال جدید شده است.

وی اضافه کرد: در این شهرستان هم‌اکنون در مجموع ۶۰۰ هکتار تاکستان وجود دارد که ۵۶۴ هکتار آن به صورت باغ‌های بارور و مابقی به صورت غیربارور است.

کارشناس مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد با بیان اینکه سیاست سازمان عدم توسعه و حفظ سطح باغات به دلیل محدود بودن منابع آبی در منطقه است، ادامه داد: هم‌اکنون ۱۸۳ هکتار از باغ‌های انگور در این شهرستان با میانگین چهار تا پنج تن در هر هکتار آبی و ۳۶۱ هکتار آن نیز به صورت بارور دیم با میانگین ۱۰ تا ۱۲ تن است.

وی با بیان اینکه پارسال نیز ۲ هزار و ۵۲۹ تن انگور از سطح تاکستان‌های مهاباد برداشت شده بود، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال هزار و ۵۲۴ تن محصول از تاکستان‌های دیم و هزار و ۸۳۰ تن محصول نیز از مزارع آبی برداشت شود.

وی با بیان اینکه فصل برداشت انگور بستگی به نوع رقم آن از تیرماه ماه جاری تا نیمه اول مهر است، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های ترویجی برای کشاورزان و نبود سرمازدگی موجب افزایش برداشت در سال جاری خواهد شد.

وی کشت محصولات دیمی را عامل مهمی برای جلوگیری از فرسایش و تخریب منابع طبیعی دانست و گفت: در شرایط بحرانی و کمبود منابع آبی، محصول انگور به علت نیاز آبی کم در استان می‌تواند به عنوان یکی از محصولات جایگزین در استان و در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ترویج و کشت شود.

تردست اضافه کرد: در این شهرستان در مجموع حدود ۱۱ هکتار باغ میوه وجود دارد که از این مقدار بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار بارور بوده که بیشترین مقدار آن به میوه‌های دانه‌دار از جمله سیب اختصاص یافته است.

مهاباد با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد باغی و کشاورزی یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در جنوب آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود.

آذربایجان‌غربی با داشتن بیش از ۲۲ هزار هکتار باغات انگور و تولید سالانه ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تن محصول یکی از قطب‌های مهم تولید انگور کشور به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.