اداره ایمنی راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، برای اولین‌بار در سطح ادارات راهداری کشور نسبت به طراحی و ساخت دستگاه شست وشوی خطوط جاده‌ای اقدام کرد.

مصطفی عزیزی اداره ایمنی راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد از طراحی و ساخت اولین دستگاه شست وشوی خطوط جاده‌ای با روشی نوین و الگوبرداری از نمونه‌های خارجی، با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در یزد خبر داد و گفت: این دستگاه علاوه بر تسریع در شست وشوی خطوط و ماندگاری و افزایش طول عمر و بهره‌وری آنها، موجب صرفه‌جویی تا ۸۵ درصد در هزینه‌های خط کشی خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان یزد در مرکز کشور بخش مهمی از کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب کشور را پوشش می‌دهد، افزود: به دلیل شرایط جغرافیایی استان، کمبود بارش، وجود کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی در بخش‌های مهمی از مسیر و... بخش عمده‌ای از خط‌کشی‌های انجام شده که برای اجرای آن هزینه‌های بسیاری صرف شده است، در مدت‌زمان کوتاهی دچار تیرگی و سیاه‌شدگی می‌شود.

عزیزی تصریح کرد: این امر موجب می‌شود خطوط ترافیکی در مدت‌زمان کمتری نسبت به طول عمر مفید خود نیازمند احیا شده و در صورت عدم احیا عملاً کارایی موردنظر را از دست می‌دهند.

رئیس اداره ایمنی راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل قیمت بالای رنگ، رنگ‌آمیزی مجدد هزینه زیادی در پی داشته و مقرون‌به‌صرفه نیست، ضمن اینکه در صورت این رنگ‌آمیزی‌های مجدد خط‌کشی‌ها از استاندارد موردنظر ضخیم‌تر شده و در اثر عبور وسایل نقلیه و سایش، زودتر از موعد دچار لایه‌برداری از رنگ و تخریب سطح خط‌کشی می‌شود.

وی یکی از دلایل عمده تصادفات را نبود خط‌کشی یا کم‌رنگ بودن آن عنوان کرد و گفت: خط‌کشی‌ها تقریباً یک تا دو ماه پس از اجرا به دلیل آلودگی محیط، فعالیت کارخانه‌های مجاور، عبور لاستیک ماشین از روی آنها و کمبود بارش دچار سیاهی می‌شوند و کم‌شدن دید در مسیر به‌خصوص در هنگام شب نیز برای رانندگان خطر بزرگی به همراه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.