کتاب روایت دوتوک در بیرجند رونمایی شد

کتاب "روایت دوتوک" با هدف معرفی عروسک‌های بومی و محلی خراسان جنوبی همزمان با اجرای زنده عروسک سازی و آیین پایانی نمایشگاه عکس سه کُنج در بیرجند رونمایی شد.

نمایشگاه عکس سه کنج آثار عکاسان خراسان جنوبی با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی روستا‌های چنشت، تاجمیر و ماخونیک شهرستان سربیشه در نگارخانه استاد اسماعیلی بیرجند به کار خود پایان داد و کتاب روایت دوتوک نیز با حضور شماری از مسئولان رونمایی شد.

مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی در این آیین گفت: سه کُنج عنوان یک نمایشگاه گروهی متشکل از عکس، چیدمان و ویدئو آرت است که توسط سه نفر از هنرمندان بومی استان با همکاری موزه عروسک بیرجند و انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی راه اندازی شده است.

احمد کاشانی اضافه کرد: در این نمایشگاه روستا‌های چنشت، ماخونیک و تاجمیر معرفی شده و هنرمندان تلاش کرده اند تا میراث فرهنگی، مردم نگاری، پوشش محلی و عروسک‌های روستا‌های یادشده را به نمایش گذارند.

وی با بیان اینکه قسمتی از نمایشگاه عروسک آیین باران خواهی به نمایش گذاشته شده ادامه داد: این آیین در روستا‌های کویری استان خراسان جنوبی برای طلب باران اجرا می‌شود.

مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی با اشاره به رونمایی کتاب روایت دو توک نیز گفت: این کتاب درآمدی بر معرفی عروسک‌های بومی - محلی خراسان جنوبی با تاکید بر دوتوک تاجمیری بوده که توسط سیدمحمدرضا خلیل‌نژاد، سیداحمد برآبادی، آرزو پایدارفرد، آمنه سیاری و علیرضا یاری جمع آوری و نگارش شده است.

عروسک‌های بومی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن محدوده سربیشه نمونه‌ای از عروسک‌های دست‌ساز است که لالایی‌ها، شعر‌های قدیمی و خاطرات زندگی روستایی و عشایری یادآوری می‌کند.

عروسک دست ساز بومی دوتوک "جان‌بی‌بی تاجمیر" توسط "گل بی‌بی" یکی از زنان توانمند روستای تاجمیر ساخته شده است.

پروژه بین المللی ترسیب کربن ابتکاری مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه عمران سامزمان ملل متحد است که از سال ۲۰۰۵ میلادی در منطقه حسین آباد شهرستان سربیشه، خراسان جنوبی اجرا شده است.

این پروژه در راستای تحقق یکی از اولویت‌های توسعه ایران یعنی مقابله با بیابانزایی و تخریب سرزمین و با هدف توسعه یک مدل مدیریت مشارکتی و احیای اقتصادی منابع طبیعی تخریب شده در مناطق خشک و نیمه خشک طراحی شده است.

برچسب ها: کتاب ، رونمایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار