مرکز ارتباطات ستادکل نیروهای مسلح دومین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیسجمهور و هیئت همراه را منتشر کرد.
متن این گزارش به شرح زیر است:
۱ - برابر گزارش دریافتی از سازمان هواشناسی در مورخه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ هوای حاضر و پیش بینی فرودگاه تبریز (مبداء) تا مقصد اول و دوم گروه پروازی (پل آغبند و سد قیز قلعه سی) تا ساعت ۰۸:۵۰ صبح مساعد و متناسب با شرایط پرواز با دید (VFR) بوده است. لکن هوای مسیر برگشت با دریافت آخرین اسناد دریافتی و اظهارات خلبانان و سرنشینان دو بالگرد دیگر نیاز به بررسی بیشتر دارد که متعاقبا اعلام میگردد.
۲ - بخش اعظمی از اسناد، سوابق و مدارک مرتبط با تعمیر و نگهداری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق قرار گرفت و اشکالی که به لحاظ تعمیرات و نگهداری بتواند در وقوع سانحه موثر باشد، مشاهده نشد.
۳ - با بررسی به عمل آمده و محاسبات صورت گرفته، ظرفیت بالگرد از جهت تعداد سرنشین و تجهیزات، متناسب با حداکثر وزن استاندارد بالگرد در شروع پرواز و به هنگام برخواستن از مبداء تا مقصد و مسیر برگشت در حد مجاز رعایت گردیده است.
۴ - بر اساس پیاده سازی مکالمات ضبط شده بین خلبانان گروه پروازی، آخرین تماس با خلبانان بالگرد سانحه دیده تا زمان وقوع حادثه و عدم پاسخگویی آنها ۶۹ ثانیه طول کشیده است و هیچ گونه اعلامی مبنی بر وضعیت اضطراری ضبط نگردیده است. (زمان تقریبی اعلام شده (حدود ۱.۵ دقیقه) در گزارش اوّل با پیاده سازی نوار ضبط شده در بالگرد MIL-۱۷، ۶۹ ثانیه تأیید میگردد)
۵ - با توجه به نمونه برداری و آزمایشات صورت گرفته از بقایا و قطعات بالگرد و نحوه پراکندگی آنها و فواصل اجزاء جدا شده از بدنه اصلی، وقوع انفجار ناشی از خرابکاری در جریان پرواز و لحظات قبل از برخورد به دامنه ارتفاعات منتفی میباشد.
۶ - در طول مدت ماموریت و تا ۶۹ ثانیه قبل از وقوع سانحه، تماس روی فرکانسهای مشخص شده با بالگرد سانحه دیده برقرار بوده و آخرین تماس و پیام نیز توسط فرمانده گروه پروازی (شهید مصطفوی) صورت گرفته است لذا هرگونه بروز اختلال در سامانه ارتباطی و یا تداخل فرکانسی منتفی میباشد. (لازم به ذکر است ارتباط بین دو فروند بالگرد دیگر کماکان تا فرود در معدن مس سونگون ادامه داشته است)
۷ - برابر گزارش کارشناسان تخصصی آثاری ناشی از اقدامات جنگ الکترونیک بر روی بالگرد سانحه دیده مشاهده نشده است. تا زمان کشف علت اصلی سانحه، بررسی آزمایشات و تجزیه و تحلیل دادهها ادامه مییابد و نتایج اطلاع رسانی خواهد شد.
همانند ترور شهید فخری زاده
ترور های هوشمد ...
مسکن ملی با این شرایط می خوابد
باید اجتناب نمود ولی با معلوماتی که در این
گزارش ارائه نمودید ( عدم مشکلات فنی ، رعایت وزن ،
عدم هرگونه اختلالات الکترونیکی !! و... )
و بادر نظر گرفتن اینکه با توجه به گزارشات قبلی مبنی بر
اینکه قبل از جدا شدن بالگرد سانحه دیده از
دو بالگرد دیگر ، دستور بالا رفتن از توده ابرهای منطقه از سوی بالگرد سانحه دیده
صادر شده ، ولی خودش نتوانسته به فرمان خود عمل کند ،
این چه تعریفی دارد غیر از دخالتهای مشکوک الکترونیکی ؟!!!!
و.....
مسئولین محترم آدرس اینترنتی بابت بررسی این سانحه غم انگیز و پر خسارت را اعلام کنند تا کارشناسان در این رشته نیز به هر شکلی برای کشف علت بروز این موضوع به سهم خودشان کمک کنند.
یادمان باشد همواره تاکید رئیس جمهور شهیدمان استفاده از طرفیت نخبگان در تمام رشته ها بود.
الان سئوالات دیگری که تخصصی هست مطرح می باشد ولی برای اینکه ایجاد شبهه و نگرانی برای عموم مردم ایجاد نشود نمی توان در رسانه های عمومی مطرح نمود.
روح شهدای این سانحه و همه شهدای عزیزمان قرین رحمت و غفران الهی شاد و مسرور باد.
بذارین کارشناس از روسیه بیاد لطفا
خلبان شهید (رحمهالله علیه)
بر اثر غافلگیر شدن در برابر هوای منطقه دچار اشتباه محاسباتی شد،
و ملخ هلیکوپتر با برخورد به کوه ،این حادثه باور نکردنی را باعث شد...