معاون حفظ نباتات رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با هشدار به کشاورزان درباره ریزش سن غلات در مزارع استان گفت: سطح مبارزه علیه آفت سن در مزارع به ۵۶ هزار و ۷۰۰ هکتار رسید.

 بهرامی با بیان اینکه برای جلوگیری از کاهش عملکرد تولید توصیه می‌شود گندمکاران هشدار‌ها را جدی بگیرند گفت: از  ۵۶ هزار و ۷۰۰ هکتار سطح مقابله ۵۴ هزار و ۷۰۰ هکتار در مرحله مادر و ۲ هزار هکتار در مرحله پوره انجام شد.

وی افزود: با توجه به آنکه در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره عملیات کنترل به تعویق می‌افتد از این رو ضروری است با اقدامات به موقع تا قبل از تبدیل آفت از مرحله سن مادری و تخم گذاری و رسیدن به مرحله پورگی سعی شود عملیات سمپاشی خاتمه یابد.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: با توجه به شیوع آفت سن در مناطق معتدل و سردسیر به کشاورزان توصیه می‌شود که با مشورت کارشناسان حفظ نباتات اقدام به مبارزه کنند.

بهرامی ضمن هشدار به کشاورزان به دلیل ریزش سن غلات در مزارع استان از خرید نکردن گندم‌های سن زده توسط دولت در سال جدید خبر داد و تاکید کرد: کشاورزانی که مزارع آنان به آفت سن آلوده شده است با توجه به توصیه‌های ارائه شده توسط واحد‌های حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها و کارشناسان شبکه‌های مراقبت مستقر در مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و کلینیک‌های گیاه پزشکی در اولین فرصت به تهیه سموم مورد نیاز و سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.

وی با اعلام لزوم مبارزه با آفت سن در مرحله مادری به منظور جلوگیری از طغیان آفت سن در مرحله پورگی اظهار کرد: براساس گزارش بازدید‌های کارشناسی انجام شده از مزارع گندم و جو دیم در برخی از شهرستان ها متاسفانه در برخی مزارع گندم و جو به ویژه مناطق کوهپایه‌ای و آفتاب گیر سن مادر غلات ریزش کرده است و با توجه به ریزش این آفت مهم و خطرناک در سطح مزارع و از طرفی شرایط آب و هوایی مساعد برای فعالیت آفت پیش بینی می‌شود جمعیت سن غلات در مزارع زود کاشت گندم و جو با رشد رویشی بهتر و رطوبت مناسب به صورت کانونی ظاهر و باعث بروز خسارت شود.

برچسب ها: آفت سن ، جهادکشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.