در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چراغ سبز به بازار سهام در صورت عملیاتی شدن تجدید ارزیابی خودروسازان

کارشناس بازار سرمایه گفت: عملیاتی شدن تجدید ارزیابی خودروسازان در بهبود و تسریع روند واگذاری سهام آنها هم می‌تواند نقش آفرینی کند و اثر روانی موثری بر بازار سهام خواهد داشت.

محمد خبری‌زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از صنایع مهم بازار سرمایه که معاملات آن اثر روانی بر روند بازار دارد صنعت خودروسازی است این صنعت هم با توجه به سیاست‌های اتخاذی در چندین سال اخیر مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری با زیان انباشته هنگفتی مواجه شده است و روز به روز به این زیان اضافه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در بیان کرد: برای جدایی از این روند زیان سازی دو اقدام باید انجام شود یک باید قیمت‌گذاری دستوری حذف و شرکت‌ها بتوانند با یک برنامه محصولات خود را به فروش برسانند. همچنین با توجه به اینکه دو خودروساز مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شدند برای خروج از این مسیر هم نیاز است افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی رخ دهد که بناست در رابطه با بحث تجدید ارزیابی هم خبر‌هایی داشته باشیم.

او افزود: بحث تجدید ارزیابی گام نخست است و عملیاتی شدن آن می‌تواند این سیگنال را به بازار سرمایه و سهامداران بدهد که تصمیم بر این است که خودروسازان از زیان خارج شوند. در کل عملیاتی شدن بحث تجدید ارزیابی دارایی‌های خودروسازان اثر روانی مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت و برای خود شرکت‌ها هم در بحث ترازنامه موثر است.

او می‌گوید: عملیاتی شدن تجدید ارزیابی خودروسازان در بهبود و تسریع روند واگذاری سهام آنها هم می‌تواند نقش آفرینی کند و اثر روانی موثری بر بازار سهام خواهد داشت البته که برای تکمیل آن باید تکیه دوم پازل یعنی حذف قیمت‌گذاری دستوری هم محقق شود.

روز گذشته بود که احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد: با موافقت وزارت صمت قرار بر این شد که مصوبه لازم برای تجدید ارزیابی خودروسازان در شورای عالی هماهنگی اقتصادی یا از طریق یک مصوبه قانونی اجرایی شود تا وضعیت خروج دو خوردوساز اصلی کشور در بازار سرمایه از حالت شک و تردید دربیاید.

خبرنگار: کیمیا قلی پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار