رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برداشت دانه روغنی کلزا از مزارع شهرستان بیله‌سوار مغان در شمال استان اردبیل آغاز شد.

نوبخت اژدری گفت: برنامه کشت امسال دانه روغنی کلزا در سطح استان اردبیل هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام شده بود و طبق این برنامه، بایستی کلزا در یک هزار هکتار از اراضی دیم و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی استان کشت می‌شد.
به گفته او، با توجه به مساعد بودن شرایط جوی و اقلیمی و بارش‌های مناسب، سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در این استان ۵۰۰ هکتار فراتر از پیش‌بینی انجام شده و حدود هشت هزار هکتار از اراضی زراعی استان به کشت این محصول اختصاص یافت.
اژدری افزود:۲ برابر بودن قیمت خرید محصول و نیز خرید تضمینی کلزا از جمله علل استقبال کشاورزان به کشت محصول کلزا در استان اردبیل بوده است.
او گفت: عمده ارقام کلزای کشت شده در استان اردبیل از نوع نپتون، ناتالی، الویس فرانسه، مارتن، روحان آلمان، گارو و هایولا بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۵ هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان استان خریداری شود.
رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا در سال زراعی جاری ۳۵۰ هزار ریال با ۱۰ درصد رطوبت و ۲ درصد افت غیرمفید تعیین شده است، هم‌اکنون روند خرید از طریق چهار مرکز خرید پیش‌بینی شده در شهرستان پارس‌آباد و بیله‌سوار جریان دارد.
اژدری در ادامه تصریح کرد: محصول کلزا تناوب خوبی برای کشت با محصول گندم محسوب می‌شود و دیم‌کارانی که اغلب گندم می‌کارند، رغبت بیشتری برای کاشت کلزا دارند چرا که کشت دانه روغنی کلزا با تقویت خاک زراعی، بستر زراعت را برای کاشت گندم در کشت سال بعد و نیز کشت سویا، بادام زمینی، پنبه و ذرت علوفه‌ای به عنوان کشت دوم در منطقه آماده می‌کند.
بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در سال زراعی گذشته حدود چهار هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان این استان خریداری شده بود.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از کلزاکاران استان خواست که با توجه به تداوم شرایط آب و هوایی بارشی و رطوبت بالای محصول، از برداشت زودهنگام، نارس و با رطوبت بالای محصول خودداری کنند.
این سازمان میزان رطوبت استاندارد برای برداشت و خرید دانه روغنی کلزا را حداقل هفت درصد و حداکثر ۲۰ درصد اعلام و تاکید کرده است که برداشت زودهنگام کلزا باعث افزایش درصد افت رطوبت و مشکلات ناشی از آن در فرایند خرید و احتمالا عودت محصول خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.