حرکت به سمت فرآوری قیر طبیعی استخراج شده

رییس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب از برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت فرآوری قیر طبیعی استخراج شده در معادن این منطقه خبر داد.

جهانبخش مرجانی رییس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب از قیر طبیعی به عنوان یکی از مهمترین مواد معدنی کرمانشاه یاد کرد و گفت : کرمانشاه بیشترین ذخیره این ماده معدنی ارزشمند را در کشور دارد و قرار است به زودی اقداماتی تحول آفرینی در حوزه قیرطبیعی انجام شود.

وی با اشاره به اعلام تمایل یک سرمایه‌گذار خارجی برای احداث واحد فرآوری قیرطبیعی در استان، افزود: قطعا با راه‌اندازی این واحد، تحولی عظیم در حوزه فرآوری قیرطبیعی ایجاد خواهد شد و می‌توان چندین محصول کلیدی و با ارزش را از قیرطبیعی استحصال کرد.

مرجانی گفت: با راه اندازی این واحد سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن از قیر طبیعی استخراج شده در منطقه فرآوری می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه این سرمایه‌گذاری در حوزه قیرطبیعی هم به افزایش برداشت و هم فرآوری قابل توجهی منجر می‌شود، می‌تواند برای حدود ۵۰۰ نفر اشتغالزایی داشته باشد.

به گفته مرجانی، احداث این واحد هم به جلوگیری از خام‌فروشی ماده ارزشمند قیرطبیعی و هم اشتغالزایی بیشتر در حوزه معادن و صنایع معدنی کمک خواهد کرد.

رئیس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب ابراز امیدواری کرد: با همکاری وزارت صمت، وزارت امور خارجه، استانداری و اداره کل صمت استان کرمانشاه این سرمایه‌گذاری خارجی به نتیجه برسد.

مرجانی با بیان اینکه به زودی محموله هزار تنی از قیر طبیعی گیلانغرب نیز به خارج از کشور صادر خواهد شد، ابراز امیدواری کرد تعاملی که قرار است با کشور خارجی در زمینه قیرطبیعی برقرار شود به تحولی برای برداشت، صادرات و فرآوری قیرطبیعی منجر شود.

وی اقدام دیگری که قرار است در زمینه قیرطبیعی انجام شود را تلاش برای افزایش خلوص این محصول اعلام کرد و گفت: در ایران چند نمونه قیرطبیعی از ۵ تا ۳۰ درصد خاکستر داریم که نمونه‌های با خاکستر بالا چندان صادراتی نیستند و به خوبی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

به گفته رییس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب، قرار است با همکاری یک شرکت ایرانی در زمینه خاکسترزدایی از قیرطبیعی و افزایش خلوص آن سرمایه‌گذاری صورت بگیرد که این امر به افزایش درصد خلوص قیرطبیعی و ارزشمند و صادراتی شدن آن کمک خواهد کرد.

مرجانی با اشاره به سرمایه‌گذاری این طرح اضافه کرد که این طرح می‌تواند برای ۳۰ تا ۴۰ نفر اشتغالزایی داشته باشد.

مرجانی با اشاره به جای خالی اکتشاف اصولی و برآورد دقیق از میزان ذخایر قطعی قیرطبیعی در گیلانغرب، عنوان کرد: با توجه به اینکه هنوز اکتشاف دقیقی صورت نگرفته، در برخی اظهارنظر‌های غیرکارشناسی میزان ذخیره قیرطبیعی بین ۵۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن اعلام می‌شود.

وی این میزان ذخیره را بسیار کم دانست که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست برای این ذخیره که ظرف چند سال تمام خواهد شد پای کار بیاید و ماشین آلات و تجهیزات خریداری کند.

رییس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب با اتکا به تجربه ۳۰ ساله خود در زمینه قیرطبیعی و همچنین برخی بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته ذخیره حدودی قیرطبیعی گیلانغرب و سومار را بین ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تن برآورد کرد.

مرجانی افزود: لازم است ظرف مدت یک یا دو سال کار‌های دقیقی در زمینه اکتشاف این محصول انجام شود که بتوانیم ذخایر آشکار و پیدا را مشخص کنیم که خود ما آماده هستیم با امکاناتی که در اختیار داریم این کار را با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه انجام دهیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.