صبح امروز نشست خبری «تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان ۱۴۰۳» در مرکز کانون پرورش فکری برگزار شد.

 نشست خبری «تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان ۱۴۰۳» با حضور حامد علامتی مدیرعامل و معاونان تولید و فرهنگی کانون امروز حوالی ساعت ۱۰ صبح در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نماهنگ با عنوان شهید جمهور نمایش داده شد.

سپس حامد علامتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این روزها متعلق به شهید رئیس جمهور است. به فرمایش حضرت آقا مغتنم. رئیس جمهور شهید به همراه جمعی از همراهان در سانحه سقوط بالگرد جان خود را از دست دادند و ما وقوع حادثه را تسلیت عرض می‌کنیم.  

وی ادامه داد: شاید در این روزهای گذشته اصلا به خصوصیات رفتاری، اخلاقی و اقدامات ایشان به آن صورت توجه نشد و جا دارد سال‌ها و ساعت‌ها به این موضوع پرداخته شود. کسانی که در دهه پنجاه و چهل بودند شهید رئیس جمهور و شهید رجایی را دیده بودند؛ اما دهه‌های بعدی چنین چیزی را ندیده بودند که‌امروز دهه‌های دیگر هم شاهد شهادت رئیس جمهور شدند. 

وی افزود: رئیس جمهور بارها در سفرهایی که داشتیم می‌گفتند حواستان به کودکان و نوجوانان باشد این‌ها آینده را می‌سازند. یکبار دیگر هم ایشان به من گفتند برای کودکان غزه فیلم بسازد. ایشان تاکید ویژه به انیمیشن داشتند و قبل از اینکه پویانمایی بچه زرنگ اکران شود، ایشان نشستند و کامل این پویانمایی را دیدند. خاطرات بسیار است اما من از این باب از ایشان گفتم که تاکید و اعتقاد قلبی به بخش کودک و نوجوان داشتند.

علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان بیان کرد: این دوره که در خدمت شما هستیم حساس است و بایستی هوشمندانه عمل کنیم. زیرا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، پس از آن آغاز تابستان و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و بحث جنایات غزه را داریم و نبایستی بگذاریم که افکار جهانی از غزه و جنایات صهیونیستی برداشته شود و همچنان مسئله اصلی است. 

وی افزود: از امروز کارهای تابستانه کانون را آغاز کرده‌ایم و ان‌شاءالله تا ۲۰ خرداد ماه تمامی استان‌ها کار را آغاز خواهند کرد. اوقات فراغت تنها در تابستان وجود ندارد و تنها بحث کودکان و نوجوانان در تابستان نیست.

وی تاکید کرد: بایستی سبد‌های فرهنگی خانواده‌های ما را دربر بگیرد، بلکه شامل خانواده، کودک، نوجوانان و جامعه را شامل شود. امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم فضای رسانه‌ای‌داریم. باید به اوقات فراغت بچه‌هایمان حساس باشیم و روش های اصولی لا در نظر بگیریم. در طول سال برای بچه‌ها برنامه ریزی کنیم و تنها تابستان اوقات فراغت کودکان حساب نمی‌شود.

علامتی تاکید کرد: افکار عمومی را نسبت به افکار حساس کنید و همه افراد مسئول هستند. ما بایستی با کمک یکدیگر، خانواده، رسانه، نهادهای فرهنگی سند جامع و ملیمان را برای اوقات فراغت آماده کنیم.

وی بیان کرد: حال سوال اینجاست که الگوی ما برای اوقات فراغت چیست؟ اساسا خانواده، رسانه، کانون و دیگر موارد در کجای چنین اقدامی هستند؟ معتقد هستم موضوع مهمی است و مدیدیت فضا سازی را به دست رسانه‌ها بدهیم؛ تا این گفتمان سازی و حساس کردن مسئولین را در نظر بگیریم. 

وی افزود: اساسا فلسفه و تشکیل و تاسیس کانون پرورش فکری ایجاد توازن و مدل برای سبک زندگی کودکان و نوجوانان برای اوقات فراغت است. ما یک فعالیت فرهنگی هنری در فضای غیر رسمی آموزش پرورش داریم که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. حقیقتا این دو، دوبال فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش هستند.

علامتی تصریح کرد: کانون از دیرباز در حوزه فیلم، انیمیشن، پویانمایی، اسباب‌بازی، تولید کتاب ورود کرده است. امسال ۱۰۰۰ کتاب در نمایشگاه کتاب به نمایش گذاشتیم که به نوع خود بی‌‌نظیر بود. سال گذشته ۳ میلیون کتاب چاپ کردیم. بیش از هزار مرکز فرهنگی هنری داریم. ما بایستی خود را به هزاران مرکز تبدیل کنیم. تماشانه‌های سیار ما که در راستای مسیر تربیتی فعال هستند و در بیش از ۱۰۰ کیلومتر و در مکان‌هایی که‌ سینما، کتاب و تئاتر‌ نداشته است اجرا داشتیم.

وی گفت: ما سه محور را برگزیدیم که سیاست مخاطب محوری نخستین‌مورد است و افزایش‌دایره مخاطبین ما را در بردارد‌. ما با بهزیستی و سازمان مدارس بهزیستی، سازمان تعلیم و تربیت و همه ارتباط داریم.

علامتی بیان کرد: سیاست دوم ما نوجوان محوری است. یعنی ما تا به امروز به کودک‌تاکید کرده ایم اما کمتر به نوجوان پرداخته‌ایم. یعنی برنامه‌ها و تولیدات ما با قوت ادامه‌دارد اما تاکید ما بر نوجوانان بیشتر است. تولید رمان‌ها، نقش آفرینی نوجوان‌ها در فعالیت‌های فرهنگی، هنری است. مرکز محوری سومین سیاست ما است. 

کمک خانواده‌ها برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان 

وی تاکید کرد: هدف نخست ما این است که برای غنی سازی اوقات فراقت بچه‌ها از خانواده‌ها کمک بگیریم. حتما خانواده را به عنوان رکن اصلی درگیر برنامه‌ها و اوقات فراغت خواهیم کرد. ما امسال خانواده‌ را به همکار بودن کانون تبدیل خواهیم کرد. 

علامتی ادامه داد: هدف دوم‌ما این است که به نوجوان‌ها نقش پررنگی خواهیم داد. ما نیروهای ارشدی در کانون داریم. 

وی افزود: هدف سوم ما این است که از فعالیت‌های تک بعدی به چند بعدی تغییر داشته باشیم. در اوقات فراغت کودک تنها کتاب نخواند بلکه مربی یک بسته فرهنگی هنری در نظر می‌گیرد تا نوجوان ما در تایم مشخص شده‌ای از چند فعالیت بهره ببرد.

وی تصریح کرد: امسال یکی دیگر از اهداف ما، داشتن ظرفیت‌‌های مردمی در کانون پرورش فکری کودکان یا مردمی سازی این کانون است. نظارت، حمایت، هدایت اهداف و رویکرد مهم کانون است. 

وی گفت: ما دو دسته حلقه میانی خواهیم داشت. یک دسته که افرادی را به سمت خود خواهیم آوریم ک دسته دیگر خود افرادی هستند که خود مختار فعالیت خواهند کرد. 

ارکان فعالیت‌های تابستان کانون چیست؟

مدیر کانون بیان کرد: یکی از رکن‌های اصلی فعالیت‌های کانون مربی است. زیرا مربیان به طور مستقیم با کودکان و نوجوانان سر و کار دارند. مربیان ما آراسته به مهارت و اخلاق هستند که این سرمایه‌ما است. اگر ما یکی از مزیت‌های نسبی کانون را نام ببریم مربی است. مربی نگاه درستی به رشد بچه دارد و در کنار خانواده کودک و نوجوان کمک به کشف و پرورش استعداد می‌کند. مربی یکی از ارکان جدی کانون است.

علامتی گفت: داشتن کارگاه‌های تخصصی، بسته‌های فعالیتی که متناسب با زیست بوم منطقه مورد نظر در نظر گرفته خواهد شد، رویدادهای مناسبتی( محرم، اربعین، میلاد پیامبراکرم(ص) )، برگزاری جشنواره، مهرواره و سوگواره، احیای بخش اردو که در ایام کرونا کاهش داشت، تقویم فعالیت اردو، 

وی خبر داد: شعار تابستانه امسال کانون پرورش فکری نوجوان (تابستان تو بساز) است. این شعار از سه بخش تشکیل شده است‌؛ به معنی نقش آفرینی تابستان توسط خود نوجوان است.   

وی گفت: طرح توسعه و ادبیات زبان فارسی در داخل و خارج از کشور‌ یکی دیگر از برنامه‌های ما است.

 وی افزود: امسال تمرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌گلستان خوانی است. 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار