معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شناسایی و درمان نوزادان دچار کم کاری مادرزادی تیروئید با اجرای برنامه غربالگری در این استان خبر داد.

دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان به مناسبت هفته جهانی تیروئید با اشاره به تاریخچه غربالگری نوزادان در دنیا گفت: از حدود ۶۰ سال پیش غربالگری نوزادان در دنیا شروع شده و در این مدت سلامت نوزادان بی شماری حفظ شده و از هدر رفتن سرمایه‌های هنگفت مالی و انسانی پیشگیری به عمل آمده است.

او افزود: برنامه غربالگری کم کاری تیروئید با گرفتن نمونه از پاشنه پای نوزادان از مهر ۱۳۸۴ در سیستم سلامت کشور و از مرداد ۱۳۸۵ در گیلان به طور همزمان در روستا‌ها و شهر‌های این استان اجرا شده و در حال حاضر به پوشش ۱۰۰ درصدی نوزادان رسیده است.
 
معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: از آن تاریخ تاکنون در همه بیماران شناسایی شده کم کاری تیروئید نوزادان، درمان آغاز شده و بستر‌سازی مناسب برای دیگر بیماری‌های مهم و قابل غربالگری فراهم شده است.

به گفته دکتر رضوانی، از ابتدای برنامه تاکنون در این استان بیش از ۹۵۰ بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید (گروه سنی نوزاد) شناسایی و درمان شده اند به طوری که در سال گذشته از هر یک هزار تولد زنده در استان، حدود ۳ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید نوزادان شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته اند.

دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی

او همچنین گفت: در حال حاضر در تمامی شهرستان ها، بیماری فنیل کتونوری و در ۴ شهرستان رشت، خمام، شفت و صومعه سرا بیش از ۵۰ بیماری متابولیک ارثی در نوزادان غربالگری می‌شود و به تدریج در سایر شهرستان‌ها نیز این مهم اجرایی خواهد شد و کل جمعیت استان گیلان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: تشخیص و درمان به موقع این بیماران سبب حفظ ضریب هوشی نرمال آنها و پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی این نوزادان در آینده خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.