خرید تضمینی گندم در مازندران با تحویل محصول کشاورزان در شهرستان گلوگاه آغاز شد.

وفائی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران در اولین جلسه کارگروه گندم، آرد و نان استان مازندران در سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه برداشت گندم در شهرستان‌های شرق استان آغاز شده است، گفت: اولین مرکز خرید تضمینی گندم، امروز در شهرستان گلوگاه دایر شد و کشاورزان این شهرستان اولین محموله را به مرکز خرید تضمینی اداره کل غله تحویل دادند.

او با بیان اینکه پس از اعلام نیاز جهاد کشاورزی در هر شهرستان مرکز خرید تضمینی آن شهرستان دایر خواهد شد از کشاورزان خواست: برای برداشت گندم عجله نکنند و طبق نظر کارشناسان جهاد کشاورزی و با کسب اطمینان از رشد مطلوب این محصول و در شرایط رطوبت پایین اقدام به برداشت محصول خود کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان با اشاره به واردات گندم و روغن از کشور‌های همسایه دریای خزر در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، گفت: طی سال‌های اخیر با انتقال واردات از بنادر جنوب کشور به بنادر شمالی، ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی گندم و روغن خام خوراکی به منظور تامین امنیت غذایی در کشور از طریق بنادر استان وارد شد و پس از پیگیری‌های صورت گرفته به منظور رونق اقتصاد استان و استفاده از ظرفیت‌های موجود، از خردادماه سال جاری این موضوع مجددا تحقق پیدا خواهد کرد تا از ظرفیت‌های حوزه تجارت در استان استفاده شود.

او با اعلام اینکه در استان مازندران سالانه به طور متوسط ۴۷۰ هزار تن گندم و ۳۹۰ هزار تن آرد مصرف، افزود: در سال گذشته به منظور تامین نان شهروندان و جمعیت شناور وارد شده به استان در تعطیلات و مناسبت‌ها و همچنین کشاورزان و کارگران فصلی حدود ۳۲۷ هزار کیسه آرد به صورت فوق العاده و علاوه بر پخت عادی نانوایان در اختیار فرمانداران و کارگروه‌های شهرستان‌ها قرار گرفت تا به صورت عادلانه و به منظور رفع نیاز مراکز پرتردد که ضرورت افزایش مصرف وجود دارد میان نانوایان توزیع گردد.

وفائی نژاد گفت: در تعطیلات پیش رو در نیمه خرداد نیز ۵۰ هزار کیسه آرد فوق العاده در اختیار کارگروه‌های آرد و نان شهرستان‌ها قرار گرفت تا با توزیع مناسب بین نانوایان منتخب، نان مورد نیاز شهروندان و مسافران استان تامین شود.

او افزود: دولت برای مدیریت و تامین نان در سفره مردم به عنوان کالای اساسی و استراتژیک سبد خانوار، ده‌ها هزار میلیارد یارانه اختصاص داده است.

وفائی نژاد با اشاره به اینکه در استان مازندران حدود ۷ هزار میلیارد تومان یارانه برای نان پرداخت می‌شود، گفت: این یارانه سنگین پرداختی توسط دولت، ایجاب می‌کند سیاستگذاری، برنامه ریزی، مدیریت و سازماندهی در بخش نان از اصول و ارکان دستگاه‌های متولی امر باشد.

او با بیان اینکه قیمت روز گندم موید آن است که حدود ۳۰ برابر قیمت نان، یارانه به آن تعلق می‌گیرد، افزود: دولت برای مدیریت یارانه پرداختی در حوزه نان، طی سال‌های اخیر استقرار سامانه نانینو توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی و مدیریت اجرایی بانک سپه را در دستور کار داشته که اجرای این طرح از سال ۱۴۰۱ تاکنون به صورت گام به گام در حال اجرا می‌باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به رشد ۷۲ درصدی خرید تضمینی گندم در مازندران طی سال‌های اخیر و پیش بینی خرید ۱۶۰ هزارتن گندم در سال جاری، گفت: ۳۲ مرکز خرید تضمینی برای آغاز عملیات خرید در استان پیش بینی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.